Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen | RetailDetail

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

 

Voedselveiligheid

Begin november werd in de hypermarkt van Carrefour in Bierges een testproject gelanceerd, waarbij klanten zelf hun herbruikbare tasjes en dozen mochten meebrengen om producten in te verpakken die ze kopen aan de bedieningstogen, meer bepaald de beenhouwerij, de visafdeling en de traiteurtoog. Gezin de vele positieve reacties van klanten, wordt de test nu na amper twee weken al uitgerold naar alle bedieningstogen in alle Carrefour-supermarkten in eigen beheer.


"Het is uiteraard belangrijk dat de klant doosjes meebrengt die proper, droog en geschikt zijn om voedsel in te verpakken. Indien de voedselveiligheid niet gegarandeerd kan worden, kan de winkelmedewerker deze weigeren. Om kruiscontaminaties te vermijden, worden verschillende vleessoorten, of kaas en charcuterie, nooit in hetzelfde doosje verpakt", aldus Carrefour.

 

Herbruikbare textielzakjes voor groenten

Sinds maandag is er ook meteen een volgend proefproject opgezet: in dezelfde hypermarkt van Bierges zijn voortaan stevige herbruikbare textielzakjes te vinden om groenten en fruit te verpakken. De zakjes, die 60 cent per stuk kosten, zijn wasbaar en stevig genoeg om meermaals te worden gebruikt en de prijsetiketjes blijven er goed op plakken. Volgende week later worden de textielzakjes nog in vijftien andere testwinkels beschikbaar gemaakt.

 

Beide initiatieven kaderen in de Europese Week van de Afvalvermindering, die deze week doorgaat, en waar Carrefour een voortrekkersrol in wil spelen. Carrefour herziet jaarlijks ook de verpakking van 800 tot 1000 producten om de afvalberg zoveel mogelijk te verminderen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.