Carrefour België barst van de ambitie op alle winkelfronten

Carrefour België barst van de ambitie op alle winkelfronten

Tegen de herfst van 2012 wil Luc Demez, kersvers exploitatiedirecteur 'Supermarkten en Buurtwinkels' bij Carrefour België, alle nog resterende franchise-GB’s omgetoverd zien tot Carrefour Markets. Maar ook in expansie gelooft hij vast: jaarlijks wil Demez een dertigtal nieuwe Express-vestigingen openen.

Intussen loopt bovendien het omvormingsprogramma van de hypermarkten goed: vandaag ging in Sint-Agatha-Berchem de achtste Carrefour Planet van ons land open. Carrefour België barst weer van de ambitie. 

Ambitie met een strakke timing

Luc DemezEind mei meldden we u al dat Luc Demez, de toenmalige HR-directeur van Carrefour België, begin november Dominique Eeman zou opvolgen aan het hoofd van de Carrefour Market en Express-vestigingen. De 48-jarige Demez is de laatste van de GIB-generatie die nog overblijft in het directiecomité van Carrefour Belgium.
 
"Een van mijn eerste bezigheden is de omvorming van de franchise-GB's tot Carrefour Markets versnellen. Het is mijn bedoeling dat tegen eind oktober 2012 rond te hebben," zegt hij in zakenblad Trends. In de wetenschap dat nog zowat de helft van de 315 winkels een facelift moet krijgen, is dat een vrij strakke timing.
 
Maar Demez komt op een goed moment, want "voor het eerst na tien jaar van dalende marktaandelen en negatieve resultaten is de trend in de 40 geïntegreerde supermarkten van Carrefour Belgium gekeerd. Die hebben zich gestabiliseerd of zelfs marktaandeel gewonnen en ze zitten niet meer in de rode cijfers. De maatregelen om de personeels- en de algemene kosten te drukken, werpen vruchten af."
 
Daarnaast wil de kersverse topman het netwerk van zelfstandig uitgebate buurtwinkels uitbreiden. Eind dit jaar zullen er 225 Express-vestigingen in ons land zijn en ondanks de crisis heeft Demez de ambitie om er voortaan jaarlijks een dertigtal nieuwe van te openen.

Achtste Carrefour Planet in Sint-Agatha-Berchem

Carrefour heeft overigens niet enkele ambitieuze plannen met zijn supermarkten en buurtwinkels, ook de omvorming van de hypermarkten tot Carrefour Planet gaat in sneltempo voort. Nauwelijks een dikke week geleden opende de Carrefour Planet van Schoten bij Antwerpen officieel de deuren, vandaag was het de beurt aan de vestiging van Sint-Agatha-Berchem (bij Brussel).
 
De inrichting is er geheel volgens het inmiddels bekende stramien, inclusief halal-shop en afhaalpunt voor internetshoppers. Sint-Agatha-Berchem is daarmee meteen de achtste Carrefour Planet in ons land en al de vierde in het Brusselse.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top