Carrefour blijft groeien

Carrefour blijft groeien

Donderdag publiceerde Carrefour beter dan verwachte halfjaarresultaten. Ondanks ongunstige omstandigheden ligt de groep op koers om de jaardoelstellingen te halen. In België loopt het moeilijk.

 

Slechte weersomstandigheden

De netto omzet van 36,289 miljard euro ligt boven de verwachtingen van de analisten. Het is weliswaar een daling met -3,8%, maar bij gelijke wisselkoersen stijgt de omzet met 2,2% en de organische groei zonder benzineverkoop en kalendereffecten bedraagt 2,9%.


Het slechte weer speelde Carrefour parten in Europa dit voorjaar. In Frankrijk was er daardoor een lichte omzetdaling, maar de operationele marge bleef stabiel (1,8%). De andere Europese landen deden beter met een vergelijkbare groei van 2,2%.

 

In België steeg de halfjaaromzet lichtjes met 0,4% tot 2,132 miljard euro. De organische groei echter was negatief (-0,1%). Met name het tweede kwartaal bleek moeilijk voor Carrefour in België (-0,5%).  In groeimarkten – vooral Latijns-Amerika en Taiwan – was er wel een sterke omzetstijging.  

 

Moderniseringsplan

De goede resultaten zijn een opsteker voor het ambitieuze moderniseringsplan van CEO Georges Plassat. Ze zijn volgens Carrefour het gevolg van investeringen in het kader van een multiformaat- en omnichannelstrategie: naast kleine en grote winkelopeningen worden in alle landen digitale kanalen verder ontwikkeld.

 

In Frankrijk zit het overgenomen Rue du Commerce voor het eerst in de cijfers. De ombouw van de DIA-winkels zit op schema en moet eind dit jaar volledig afgerond zijn. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top