Carrefour blijft groeien

Carrefour blijft groeien

Donderdag publiceerde Carrefour beter dan verwachte halfjaarresultaten. Ondanks ongunstige omstandigheden ligt de groep op koers om de jaardoelstellingen te halen. In België loopt het moeilijk.

 

Slechte weersomstandigheden

De netto omzet van 36,289 miljard euro ligt boven de verwachtingen van de analisten. Het is weliswaar een daling met -3,8%, maar bij gelijke wisselkoersen stijgt de omzet met 2,2% en de organische groei zonder benzineverkoop en kalendereffecten bedraagt 2,9%.


Het slechte weer speelde Carrefour parten in Europa dit voorjaar. In Frankrijk was er daardoor een lichte omzetdaling, maar de operationele marge bleef stabiel (1,8%). De andere Europese landen deden beter met een vergelijkbare groei van 2,2%.

 

In België steeg de halfjaaromzet lichtjes met 0,4% tot 2,132 miljard euro. De organische groei echter was negatief (-0,1%). Met name het tweede kwartaal bleek moeilijk voor Carrefour in België (-0,5%).  In groeimarkten – vooral Latijns-Amerika en Taiwan – was er wel een sterke omzetstijging.  

 

Moderniseringsplan

De goede resultaten zijn een opsteker voor het ambitieuze moderniseringsplan van CEO Georges Plassat. Ze zijn volgens Carrefour het gevolg van investeringen in het kader van een multiformaat- en omnichannelstrategie: naast kleine en grote winkelopeningen worden in alle landen digitale kanalen verder ontwikkeld.

 

In Frankrijk zit het overgenomen Rue du Commerce voor het eerst in de cijfers. De ombouw van de DIA-winkels zit op schema en moet eind dit jaar volledig afgerond zijn. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top