Carrefour blijft groeien

Carrefour blijft groeien

Carrefour blijft groeien

Donderdag publiceerde Carrefour beter dan verwachte halfjaarresultaten. Ondanks ongunstige omstandigheden ligt de groep op koers om de jaardoelstellingen te halen. In België loopt het moeilijk.

 

Slechte weersomstandigheden

De netto omzet van 36,289 miljard euro ligt boven de verwachtingen van de analisten. Het is weliswaar een daling met -3,8%, maar bij gelijke wisselkoersen stijgt de omzet met 2,2% en de organische groei zonder benzineverkoop en kalendereffecten bedraagt 2,9%.


Het slechte weer speelde Carrefour parten in Europa dit voorjaar. In Frankrijk was er daardoor een lichte omzetdaling, maar de operationele marge bleef stabiel (1,8%). De andere Europese landen deden beter met een vergelijkbare groei van 2,2%.

 

In België steeg de halfjaaromzet lichtjes met 0,4% tot 2,132 miljard euro. De organische groei echter was negatief (-0,1%). Met name het tweede kwartaal bleek moeilijk voor Carrefour in België (-0,5%).  In groeimarkten – vooral Latijns-Amerika en Taiwan – was er wel een sterke omzetstijging.  

 

Moderniseringsplan

De goede resultaten zijn een opsteker voor het ambitieuze moderniseringsplan van CEO Georges Plassat. Ze zijn volgens Carrefour het gevolg van investeringen in het kader van een multiformaat- en omnichannelstrategie: naast kleine en grote winkelopeningen worden in alle landen digitale kanalen verder ontwikkeld.

 

In Frankrijk zit het overgenomen Rue du Commerce voor het eerst in de cijfers. De ombouw van de DIA-winkels zit op schema en moet eind dit jaar volledig afgerond zijn. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.