Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk | RetailDetail

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk
Shutterstock

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Groei voor online

Zowel de hypermarkten als de supermarkten van de groep verloren terrein op hun thuismarkt. De gemiddelde korf daalde bij de hypermarkten, terwijl de supermarkten minder klanten over de vloer kregen.

 

Eén van de grote winnaars in Frankrijk was E.Leclerc: de klanten van de keten besteedden meer, zowel in de winkels als in de afhaalpunten. Ook Intermarché ging vooruit, dankzij hogere bestedingen en een hogere frequentie. De harddiscounters deden het ook al goed in Frankrijk: Aldi en Lidl trokken meer kopers aan en wonnen elk zes basispunten. Auchan verloor dan weer marktaandeel ondanks een flink hoger advertentiebudget.  

 

Algemeen groeiden de bestedingen bij onze zuiderburen met 2,2% in november. De hypermarkten gingen achteruit, terwijl supermarkten en e-commerce terrein wonnen. Online is in food nu al goed voor een marktaandeel van 6,1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.