Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk
Shutterstock

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Groei voor online

Zowel de hypermarkten als de supermarkten van de groep verloren terrein op hun thuismarkt. De gemiddelde korf daalde bij de hypermarkten, terwijl de supermarkten minder klanten over de vloer kregen.

 

Eén van de grote winnaars in Frankrijk was E.Leclerc: de klanten van de keten besteedden meer, zowel in de winkels als in de afhaalpunten. Ook Intermarché ging vooruit, dankzij hogere bestedingen en een hogere frequentie. De harddiscounters deden het ook al goed in Frankrijk: Aldi en Lidl trokken meer kopers aan en wonnen elk zes basispunten. Auchan verloor dan weer marktaandeel ondanks een flink hoger advertentiebudget.  

 

Algemeen groeiden de bestedingen bij onze zuiderburen met 2,2% in november. De hypermarkten gingen achteruit, terwijl supermarkten en e-commerce terrein wonnen. Online is in food nu al goed voor een marktaandeel van 6,1%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top