Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten | RetailDetail

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten
Foto Carrefour

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

 

Twee strategieën

Tot nu toe bevinden de meeste afhaalpunten of ‘drives’ van Franse retailers zich in de periferie: op parkings van hyper- en supermarkten of losstaand, waar klanten hun bestellingen met de wagen komen oppikken. Voor shoppers die zich in de grote stadscentra te voet, per fiets of met het openbaar vervoer verplaatsen, was het aanbod beperkt, ondanks schuchtere pogingen van onder andere Auchan, Cora en Monoprix. Daarin komt nu verandering: Carrefour en E.Leclerc zijn begonnen met het openen van een reeks afhaalpunten voor voetgangers in steden als Parijs, Lyon, Saint-Etienne en Rijsel.

 

Beide retailers volgen daarbij een verschillende strategie: Carrefour, dat een goed uitgebouwd netwerk van proximiteitswinkels heeft in de steden, integreert de voetgangersdrives in bestaande verkooppunten. Klanten kunnen hun bestellingen afhalen in een vestigingen van Carrefour City, Contact of Bio. De eerste zes openen deze week in Parijs. Ook Lyon (4) en Saint-Etienne (2) staat op het programma. Opmerkelijk: Carrefour belooft online shoppers scherpere prijzen dan wanneer ze zelf hun boodschappen zouden komen doen in de winkels… De minimum bestelling bedraagt 40 euro. Carrefour hoopt klanten aan te trekken die zich voor de wekelijkse boodschappen doorgaans buiten de stad gaan bevoorraden.

 

E.Leclerc is dan weer een hypermarktketen die tot voor kort niet in de stadscentra aanwezig was: pas recent besliste de retailer om de lucratieve Parijse markt te betreden, onder andere met de bezorgdienst ‘Leclerc chez moi’. Nu openen E.Leclerc-ondernemers zelfstandige, losstaande afhaalpunten. Een testpunt opende in april vorig jaar in Rijsel en is vandaag al goed voor duizend bestellingen per week, met een gemiddelde korf van 38 tot 40 euro. De winkel mikt op een omzet van 1,5 miljoen euro per jaar, verklaart de uitbater aan LSA. Vorige week opende hij in dezelfde stad een tweede afhaalpunt. Intussen opende er ook één in Aurillac (in het Zuid-Franse departement Cantal). In de loop van de maand mei zou Parijs moeten volgen, waarmee de strijd om de online stadsklant volop kan losbarsten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.