Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten | RetailDetail

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten

Carrefour en E.Leclerc starten wedloop om stadsafhaalpunten
Foto Carrefour

Een nieuwe fase lijkt gestart in de concurrentiestrijd op de Franse e-commercemarkt. Zowel Carrefour als E.Leclerc openen nu zogenaamde ‘drives piéton’, of afhaalpunten voor voetgangers in stadscentra.  

 

Twee strategieën

Tot nu toe bevinden de meeste afhaalpunten of ‘drives’ van Franse retailers zich in de periferie: op parkings van hyper- en supermarkten of losstaand, waar klanten hun bestellingen met de wagen komen oppikken. Voor shoppers die zich in de grote stadscentra te voet, per fiets of met het openbaar vervoer verplaatsen, was het aanbod beperkt, ondanks schuchtere pogingen van onder andere Auchan, Cora en Monoprix. Daarin komt nu verandering: Carrefour en E.Leclerc zijn begonnen met het openen van een reeks afhaalpunten voor voetgangers in steden als Parijs, Lyon, Saint-Etienne en Rijsel.

 

Beide retailers volgen daarbij een verschillende strategie: Carrefour, dat een goed uitgebouwd netwerk van proximiteitswinkels heeft in de steden, integreert de voetgangersdrives in bestaande verkooppunten. Klanten kunnen hun bestellingen afhalen in een vestigingen van Carrefour City, Contact of Bio. De eerste zes openen deze week in Parijs. Ook Lyon (4) en Saint-Etienne (2) staat op het programma. Opmerkelijk: Carrefour belooft online shoppers scherpere prijzen dan wanneer ze zelf hun boodschappen zouden komen doen in de winkels… De minimum bestelling bedraagt 40 euro. Carrefour hoopt klanten aan te trekken die zich voor de wekelijkse boodschappen doorgaans buiten de stad gaan bevoorraden.

 

E.Leclerc is dan weer een hypermarktketen die tot voor kort niet in de stadscentra aanwezig was: pas recent besliste de retailer om de lucratieve Parijse markt te betreden, onder andere met de bezorgdienst ‘Leclerc chez moi’. Nu openen E.Leclerc-ondernemers zelfstandige, losstaande afhaalpunten. Een testpunt opende in april vorig jaar in Rijsel en is vandaag al goed voor duizend bestellingen per week, met een gemiddelde korf van 38 tot 40 euro. De winkel mikt op een omzet van 1,5 miljoen euro per jaar, verklaart de uitbater aan LSA. Vorige week opende hij in dezelfde stad een tweede afhaalpunt. Intussen opende er ook één in Aurillac (in het Zuid-Franse departement Cantal). In de loop van de maand mei zou Parijs moeten volgen, waarmee de strijd om de online stadsklant volop kan losbarsten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.