Carrefour en Système U onderhandelen over 5 jaar samenwerking

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.

 

Concurrentiële prijzen

Carrefour overweegt voor de komende vijf jaar een duurzame samenwerking met Système U om meer concurrentiële prijzen af te dwingen op de Franse retailmarkt. Deze aankoopalliantie zou de competitiviteit van beide bedrijven moeten versterken en wordt mogelijk ook uitgebreid naar aankopen die niets met handel te maken hebben, zo valt te horen bij Carrefour. Elk bedrijf zou wel zijn eigen commercieel en promotioneel beleid blijven voeren.

 

Begin deze maand kondigde Bloomberg nog een andere aankoopalliantie in de maak aan: die tussen Casino en Auchan, twee andere spelers die de druk voelen van internationale spelers zoals Amazon op de Franse markt. Système U heeft overigens even overwogen om ook in die alliantie te stappen – een logische stap gezien zijn langdurige samenwerking met Auchan – maar het is uiteindelijk het voorstel van een partnerschap met Carrefour dat het gehaald heeft.

 

De nieuwe overeenkomst zou ook de landbouwsector ten goede komen, verduidelijkt Carrefour, want “een referentiepartnerschap voor prijzen en volumes zou op langere termijn ook voor de exploitanten een eerlijkere verloning kunnen opleveren.” De samenwerking zou vanaf de herfst opgestart worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.