Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai | RetailDetail

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
Shutterstock.com

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.


Betalen met WeChat Pay

Het lijkt erop dat Carrefour in China de achtervolging inzet op Alibaba. Samen met z’n partner Tencent opende de Franse retailer zopas in Shanghai een eerste hoogtechnologische supermarkt die in veel aspecten doet denken aan de geconnecteerde Hema supermarkten van de grote Chinese concurrent. De winkel kreeg de naam ‘Carrefour, Le Marché’ en is ongeveer 4.000 m² groot. Net als die Hema verkooppunten biedt hij een gratis leverdienst in de buurt voor online bestellingen en een open keuken waar klanten producten uit de versafdeling kunnen laten bereiden en ter plaatse consumeren. Maar de blikvanger is de betaaloplossing.
 

Bij de inkom van de winkel kunnen shoppers via gezichtsherkenning een Carrefour-account aanmaken en koppelen aan hun profiel op WeChat, een sociaal netwerk dat vergelijkbaar is met Facebook en dat al meer dan één miljard gebruikers heeft in China. Vervolgens kunnen ze in de winkel zelf hun boodschappen scannen met hun smartphone. Aan de kassa volstaat een gelaatsscan om de betaling te valideren met de mobiele WeChat Pay toepassing.

 

Meer winkels op komst

In een land waar je haast letterlijk alles kan doen met je smartphone, moet je de rol van de fysieke winkel herdefiniëren, vind Thierry Garnier, directeur van Carrefour China. “De winkel moet een ontmoetingsplaats worden, waar men een leuke tijd komt doorbrengen”, verklaart hij aan Le Monde.  Hij ziet China als een retaillaboratorium waar Carrefour in de nabije toekomst nog meer innoverende toepassingen zal lanceren.
 

Carrefour ondervindt al jaren moeilijkheden op de Chinese markt en overwoog zelfs de verkoop van z’n Chinese poot. Topman Alexandre Bompard koos echter voor een andere optie en kondigde begin dit jaar het partnership aan met Tencent. Le Marché is het eerste tastbare resultaat van de samenwerking. Na de opening in Shanghai willen de partners nog twee Le Marché winkels openen in Shenzen.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.