Carrefour krijgt tik op beurs na zwakke resultaten | RetailDetail

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten
Shutterstock

Het aandeel van Carrefour heeft op de Franse beurs een tik gekregen van 13%, nadat het supermarktbedrijf gisteren zwakke resultaten presenteerde. De Fransen zien niet meteen verbetering en gaan dus hun organisatie aanpakken.

Organisatie vereenvoudigen

Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour, broedt op een heus transformatieplan, dat tegen het einde van dit jaar moet worden voorgelegd. Zo wil hij vooral dat Carrefour echt omnichannel wordt en dat de digitale transformatie versneld wordt, vernam het Franse Les Echos. Hij wil ook dat de hypermarkten hervormd worden, om de strijd met e-commerce aan te gaan. Ook moet de organisatie van Carrefour zelf vereenvoudigd worden, zodat er sneller kan gereageerd worden op veranderingen in de markt.

 

Die veranderingen zullen er in alle landen komen waar Carrefour aanwezig is, en niet enkel in Frankrijk. Daardoor moeten tevens de synergiën tussen de verschillende landen en de verschillende formules verbeterd worden.

 

Lage winstmarges

Uit de laatste cijfers van Carrefour bleek vooral dat het supermarktbedrijf problemen heeft met de winstgevendheid. De omzet steeg dan wel met 6,2% ten opzichte van een jaar eerder, maar de operationele marge daalde tot 1,6%, vooral vanwege prijsdruk in Frankrijk en sterke verliezen in Argentinië. Het verbeteren van die marges is dan ook de belangrijkste taak van het nieuwe management. Voor de rest van het jaar wordt er alvast weinig verbetering verwacht. Zo zou de omzet stijgen met 2 tot 4%, wat minder is dan het eerder vooropgestelde 3 tot 5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.