Carrefour krijgt tik op beurs na zwakke resultaten | RetailDetail

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten
Shutterstock

Het aandeel van Carrefour heeft op de Franse beurs een tik gekregen van 13%, nadat het supermarktbedrijf gisteren zwakke resultaten presenteerde. De Fransen zien niet meteen verbetering en gaan dus hun organisatie aanpakken.

Organisatie vereenvoudigen

Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour, broedt op een heus transformatieplan, dat tegen het einde van dit jaar moet worden voorgelegd. Zo wil hij vooral dat Carrefour echt omnichannel wordt en dat de digitale transformatie versneld wordt, vernam het Franse Les Echos. Hij wil ook dat de hypermarkten hervormd worden, om de strijd met e-commerce aan te gaan. Ook moet de organisatie van Carrefour zelf vereenvoudigd worden, zodat er sneller kan gereageerd worden op veranderingen in de markt.

 

Die veranderingen zullen er in alle landen komen waar Carrefour aanwezig is, en niet enkel in Frankrijk. Daardoor moeten tevens de synergiën tussen de verschillende landen en de verschillende formules verbeterd worden.

 

Lage winstmarges

Uit de laatste cijfers van Carrefour bleek vooral dat het supermarktbedrijf problemen heeft met de winstgevendheid. De omzet steeg dan wel met 6,2% ten opzichte van een jaar eerder, maar de operationele marge daalde tot 1,6%, vooral vanwege prijsdruk in Frankrijk en sterke verliezen in Argentinië. Het verbeteren van die marges is dan ook de belangrijkste taak van het nieuwe management. Voor de rest van het jaar wordt er alvast weinig verbetering verwacht. Zo zou de omzet stijgen met 2 tot 4%, wat minder is dan het eerder vooropgestelde 3 tot 5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.