Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten

Carrefour gaat organisatie aanpakken na zwakke resultaten
Shutterstock

Het aandeel van Carrefour heeft op de Franse beurs een tik gekregen van 13%, nadat het supermarktbedrijf gisteren zwakke resultaten presenteerde. De Fransen zien niet meteen verbetering en gaan dus hun organisatie aanpakken.

Organisatie vereenvoudigen

Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour, broedt op een heus transformatieplan, dat tegen het einde van dit jaar moet worden voorgelegd. Zo wil hij vooral dat Carrefour echt omnichannel wordt en dat de digitale transformatie versneld wordt, vernam het Franse Les Echos. Hij wil ook dat de hypermarkten hervormd worden, om de strijd met e-commerce aan te gaan. Ook moet de organisatie van Carrefour zelf vereenvoudigd worden, zodat er sneller kan gereageerd worden op veranderingen in de markt.

 

Die veranderingen zullen er in alle landen komen waar Carrefour aanwezig is, en niet enkel in Frankrijk. Daardoor moeten tevens de synergiën tussen de verschillende landen en de verschillende formules verbeterd worden.

 

Lage winstmarges

Uit de laatste cijfers van Carrefour bleek vooral dat het supermarktbedrijf problemen heeft met de winstgevendheid. De omzet steeg dan wel met 6,2% ten opzichte van een jaar eerder, maar de operationele marge daalde tot 1,6%, vooral vanwege prijsdruk in Frankrijk en sterke verliezen in Argentinië. Het verbeteren van die marges is dan ook de belangrijkste taak van het nieuwe management. Voor de rest van het jaar wordt er alvast weinig verbetering verwacht. Zo zou de omzet stijgen met 2 tot 4%, wat minder is dan het eerder vooropgestelde 3 tot 5%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top