Carrefour geeft meer details over transformatieplan | RetailDetail

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

Carrefour geeft meer details over transformatieplan
Foto: Carrefour Zemst

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

 

“Geen fundamenteel probleem”

Carrefour heeft “geen fundamenteel probleem” op de Belgische markt, benadrukken secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff en operationeel directeur Hilde Decadt in een interview aan De Standaard afgelopen weekend. Met de Express-buurtwinkels en de Market-supermarkten gaat het goed en de hypermarkten lijden vooral door de impact van e-commerce op de non-food afdelingen. Het nieuwe transformatieplan is dan ook geen reddingsplan, wel een veranderingsplan. Het focust daarom op de hypermarkten en de hoofdzetel.
 

De hypermarkten zullen hun non-food aanbod verkleinen, maar niet opgeven. Seizoensartikelen bijvoorbeeld blijven succesvol. Mogelijk wordt een deel van de winkeloppervlakte aan externe partners uitbesteed. In de grote steden wil Carrefour z’n voedingsexpertise beter uitspelen, met meer ruimte voor biologische en lokale producten, en voor consumptie ter plaatse. Wel zullen de medewerkers in de hypermarkten polyvalenter moeten worden. Carrefour is vandaag nog de enige retailer waar winkelmedewerkers exclusief één taak uitvoeren. Dat moeten er minstens twee worden, maar op vraag van de vakbonden zal die stap enkel op vrijwillige basis worden gezet. Over de contracten moet nog worden onderhandeld.
 

De retailer zal voorts sterker inzetten op digitalisering. Meer dan 100.000 mensen hebben de smartphone-app gedownload. Alle Express-winkels worden binnenkort afhaal- en retourpunten voor e-commerce bestellingen, met inbegrip van non-food artikelen. Ook thuislevering en Drive afhaalpunten blijven belangrijk in de digitale projecten van Carrefour. Een Roemeens concept waarbij consumenten elkaars boodschappen thuis bezorgen, wil de keten binnenkort in België introduceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.