Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten | RetailDetail

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
Foto: Lux Blue / Shutterstock.com

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

 

Mogelijk nog deze zomer sluitingen

Carrefour wilde 273 ex-winkels van de Spaanse discountketen Dia op Frans grondgebied van de hand doen, maar heeft voor slechts 46 vestigingen biedingen gekregen van geïnteresseerde kopers. De Franse supermarktgroep blijft dus met nog 227 vestigingen zitten. Wellicht zullen deze winkels nu de deuren moeten sluiten, volgens de krant Midi Libre mogelijk nog deze zomer, "tenzij er een mirakeloplossing komt".


De 2.100 medewerkers die nu nog actief zijn in de winkels waar Carrefour mee stopt, zullen zoveel mogelijk binnen de supermarktgroep aan nieuw werk geholpen worden. Elke getroffen medewerker zal drie nieuwe jobs in de buurt aangeboden krijgen, waarvan telkens één vacature buiten de Carrefour-groep, bevestigt een woordvoerder.


De poging om de 273 ondermaats presterende winkels in Frankrijk te verkopen, maakt deel uit van het reorganisatieplan van Alexandre Bompard, de nieuwe CEO van Carrefour. Het afgelopen boekjaar moest de retailgroep immers nog voor 1,3 miljard euro aan eenmalige verliezen toegeven, te wijten aan afschrijvingen in Italië en op de Dia-winkels.

 

Knipperlichtrelatie tussen Dia en Carrefour

Dia en Carrefour hebben een lange geschiedenis: tussen 2000 en 2011 was de internationale discountketen volledig onderdeel van de Carrefour-groep, maar in 2012 werd de keten losgemaakt uit de groep via een beursgang. In 2014 ontstond echter een nieuwe romance: de Spaanse discounter verkocht zijn Franse activiteiten toen voor 600 miljoen euro opnieuw aan Carrefour.


Vooral in het noorden en het oosten van Frankrijk zullen winkels sluiten. Volgens de doelstellingen in het reorganisatieplan moet de kwestie voor het eind van 2018 worden afgehandeld.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.