Carrefour groeit, maar snoeit verder

De Franse retailreus Carrefour heeft het voorbije jaar zijn vergelijkbare omzet met 1,4% zien klimmen tot 84,916 miljard euro. Exclusief eenmalige elementen (waaronder de verkoop van Dia) klokt de nettowinst af op 802 miljoen euro, een stijging met 3,75%.

 

“Het gaat beter met Carrefour”

Met een nettowinst van 802 miljoen euro en een omzet die de 85 miljard euro nadert, doet Carrefour veel beter dan verwacht: de analisten gingen uit van een nettowinst tussen 749 en 752 miljoen euro en een omzetdaling.

 

De courante operationele winst bedroeg 1,905 miljard euro. Terwijl de operationele winstmarge in Frankrijk terugliep van 1,9 naar 1,3% ‑ onder meer te wijten aan de grotere concurrentie en de ‘gele hesjes’ ‑ bleef die in de rest van Europa stabiel op 3,2%. Door kosten te besparen slaagde de groep er naar eigen zeggen in om de concurrentiedruk van onder meer discounters te compenseren. In Latijns-Amerika wist Carrefour zijn operationele winstmarge wel op te krikken: van 4,5 naar 5,7%.

 

Nog een opvallend cijfer: Carrefour verkocht vorig jaar al voor bijna 1,2 miljard euro aan voeding online, een stijging met 30%. Het management maakt zich sterk dat de kaap van de 5 miljard euro binnen bereik ligt in 2022.

 

Besparingsriem extra aangehaald

“Het gaat beter met Carrefour, veel beter”, zo zei Carrefour-topman Bompard deze ochtend bij RTL radio. “De resultaten zijn zowel solide als bemoedigend” na een “heftig jaar van veranderingen”, zo klonk het. “We liggen zelfs wat voor op schema.”

 

Al is de groep er nog lang niet: daarom wil de CEO een flink tandje bijsteken: enkele doelstellingen uit het Plan Carrefour 2022, dat hij bij zijn aantreden had uitgerold, worden aangescherpt. Zo wil hij tegen volgend jaar het assortiment met 15% inkrimpen (in plaats van de eerder gemelde 10%) en moet het aantal kleinere formats (vooral buurtwinkels) tegen 2022 niet met 2000 maar met 3000 stijgen. Tegelijk wil Carrefour de totale winkeloppervlakte van de groep met 400.000 m² verkleinen.

 

In het kader van “een cultuur van operationele efficiëntie en financiële discipline” wordt ook de besparingsriem extra aangehaald: de groep bespaarde vorig jaar 1,05 miljard euro (zo nam Carrefour afscheid van een kleine 5000 medewerkers en van 273 Dia-winkels) en verhoogt zijn kostenreductieambitie voor 2020 van 2 naar 2,8 miljard euro.