Carrefour koopt 53 supermarkten in Noord-Italië

Carrefour koopt 53 supermarkten in Noord-Italië

Carrefour blijft op het overnamepad: nadat het eerder al de Franse vestigingen van discounter Dia terugkocht, hebben de Fransen nu hun oog laten vallen op 53 vestigingen van het Italiaanse Billa, tot nu eigendom van de Duitse groep Rewe.

Meteen 58.000 m² erbij

Carrefour koopt de Billa-supermarkten voor een niet nader genoemd bedrag. De vestigingen liggen allemaal in Noord-Italië, meer bepaald Lombardije, Ligurië en Valle d'Aosta. Ze beslaan een totale verkoopoppervlakte van 58.000 m² en realiseren om en bij de 300 miljoen euro omzet.

 

"Met deze acquisitie, volledig in lijn met de multiformatstrategie van de groep, versterkt Carrefour zijn verankering in het Noorden van Italië", klinkt het op de hoofdzetel in Parijs. De Fransen bezitten in die regio al 1.116 verkooppunten, waarbij 57 Carrefour-hypermarkten, 407 Market-supermarkten, 633 Express-buurtsupermarkten en 19 Cash & Carry-punten. Al zag de groep er zijn omzet vorig jaar wel dalen met 4,6% als gevolg van de "moeilijke economische context".

 

Strijd met Lidl om koppositie?

De aankoop van Billa is niet de eerste overname van Carrefour het voorbije halfjaar: eind vorig jaar kocht 's werelds op één na grootste supermarktketen ook al 127 winkelcentra in Zuid-Europa over van Klépierre, ter waarde van zo'n 2 miljard euro. Nnauwelijks anderhalve week geleden kocht Carrefour voor een slordige 600 miljoen euro ook nog 800 Franse vestigingen van de lowcost-keten Dia. Daarmee kwam een deel van zijn voormalige dochter terug thuis.

 

Waarnemers zien in dit overname-offensief een zet van CEO Georges Plassat tegen de opkomst van de Duitse discounter Lidl. Die zou volgens een rapport tegen 2018 de grootste supermarktketen van Europa worden, maar Plassat lijkt vast van plan om daar een serieus stokje voor te steken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op z’n kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top