Carrefour koopt 53 supermarkten in Noord-Italië

Carrefour koopt 53 supermarkten in Noord-Italië

Carrefour blijft op het overnamepad: nadat het eerder al de Franse vestigingen van discounter Dia terugkocht, hebben de Fransen nu hun oog laten vallen op 53 vestigingen van het Italiaanse Billa, tot nu eigendom van de Duitse groep Rewe.

Meteen 58.000 m² erbij

Carrefour koopt de Billa-supermarkten voor een niet nader genoemd bedrag. De vestigingen liggen allemaal in Noord-Italië, meer bepaald Lombardije, Ligurië en Valle d'Aosta. Ze beslaan een totale verkoopoppervlakte van 58.000 m² en realiseren om en bij de 300 miljoen euro omzet.

 

"Met deze acquisitie, volledig in lijn met de multiformatstrategie van de groep, versterkt Carrefour zijn verankering in het Noorden van Italië", klinkt het op de hoofdzetel in Parijs. De Fransen bezitten in die regio al 1.116 verkooppunten, waarbij 57 Carrefour-hypermarkten, 407 Market-supermarkten, 633 Express-buurtsupermarkten en 19 Cash & Carry-punten. Al zag de groep er zijn omzet vorig jaar wel dalen met 4,6% als gevolg van de "moeilijke economische context".

 

Strijd met Lidl om koppositie?

De aankoop van Billa is niet de eerste overname van Carrefour het voorbije halfjaar: eind vorig jaar kocht 's werelds op één na grootste supermarktketen ook al 127 winkelcentra in Zuid-Europa over van Klépierre, ter waarde van zo'n 2 miljard euro. Nnauwelijks anderhalve week geleden kocht Carrefour voor een slordige 600 miljoen euro ook nog 800 Franse vestigingen van de lowcost-keten Dia. Daarmee kwam een deel van zijn voormalige dochter terug thuis.

 

Waarnemers zien in dit overname-offensief een zet van CEO Georges Plassat tegen de opkomst van de Duitse discounter Lidl. Die zou volgens een rapport tegen 2018 de grootste supermarktketen van Europa worden, maar Plassat lijkt vast van plan om daar een serieus stokje voor te steken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top