Carrefour koopt 53 supermarkten in Noord-Italië | RetailDetail

Carrefour koopt 53 supermarkten in Noord-Italië

Carrefour koopt 53 supermarkten in Noord-Italië

Carrefour blijft op het overnamepad: nadat het eerder al de Franse vestigingen van discounter Dia terugkocht, hebben de Fransen nu hun oog laten vallen op 53 vestigingen van het Italiaanse Billa, tot nu eigendom van de Duitse groep Rewe.

Meteen 58.000 m² erbij

Carrefour koopt de Billa-supermarkten voor een niet nader genoemd bedrag. De vestigingen liggen allemaal in Noord-Italië, meer bepaald Lombardije, Ligurië en Valle d'Aosta. Ze beslaan een totale verkoopoppervlakte van 58.000 m² en realiseren om en bij de 300 miljoen euro omzet.

 

"Met deze acquisitie, volledig in lijn met de multiformatstrategie van de groep, versterkt Carrefour zijn verankering in het Noorden van Italië", klinkt het op de hoofdzetel in Parijs. De Fransen bezitten in die regio al 1.116 verkooppunten, waarbij 57 Carrefour-hypermarkten, 407 Market-supermarkten, 633 Express-buurtsupermarkten en 19 Cash & Carry-punten. Al zag de groep er zijn omzet vorig jaar wel dalen met 4,6% als gevolg van de "moeilijke economische context".

 

Strijd met Lidl om koppositie?

De aankoop van Billa is niet de eerste overname van Carrefour het voorbije halfjaar: eind vorig jaar kocht 's werelds op één na grootste supermarktketen ook al 127 winkelcentra in Zuid-Europa over van Klépierre, ter waarde van zo'n 2 miljard euro. Nnauwelijks anderhalve week geleden kocht Carrefour voor een slordige 600 miljoen euro ook nog 800 Franse vestigingen van de lowcost-keten Dia. Daarmee kwam een deel van zijn voormalige dochter terug thuis.

 

Waarnemers zien in dit overname-offensief een zet van CEO Georges Plassat tegen de opkomst van de Duitse discounter Lidl. Die zou volgens een rapport tegen 2018 de grootste supermarktketen van Europa worden, maar Plassat lijkt vast van plan om daar een serieus stokje voor te steken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.