Carrefour krijgt meer greep op België, minder op aandeelhouders

Carrefour krijgt meer greep op België, minder op aandeelhouders

Carrefour is in België op de goede weg. Voor het eerst in zes jaar boekte de supermarktketen een omzetgroei. Ook wereldwijd steeg de omzet met 5,5%. Aandeelhouders reageren nochtans niet enthousiast. Carrefour zet tot hun ongenoegen het plan door discountketen Dia en een kwart van zijn vastgoed af te splitsen.

België

De herstructurering van Carrefour in België heeft voor de broodnodige ommekeer gezorgd, wist CEO Lars Oloffson opgelucht te vertellen bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de supermarktgigant. In het laatste kwartaal van 2010 vertoonde de omzet voor het eerst sinds 2004 een positieve groei.

 

Over het hele jaar heeft die trend zich evenwel nog niet doorgezet. De jaaromzet van Carrefour België bedroeg €4,25 miljard, een daling van 3,7% ten aanzien van 2009 op vergelijkbare basis.

 

Carrefour ziet in België vooral toekomstpotentieel voor het nieuwe hypermarktmodel, Carrefour Planet. Oloffson ziet opportuniteit voor negen Carrefour Planets in ons land. In april opent alvast een exemplaar in Mons.

Wereldwijd

Als tweede grootste supermarktgroep ter wereld, liet Carrefour in 2010 bepaald hoge cijfers optekenen. Het enseigne behaalde een jaaromzet van €90 miljard, een stijging van 5,5%. De jaarlijkse nettowinst steeg liefst 56%, dankzij kostenbesparingen die de problemen in Brazilië en een slabakkend West-Europa wisten te camoufleren. De groep boekte daarmee een totale nettowinst van €433 miljoen.

Splitsing

« Beleggers die goud hopen te vinden bij Carrefour, zullen wel erg diep moeten graven », liet de Wall Street Journal zich ondanks de bedrijfsresultaten pessimistisch ontvallen. De beslissing Carrefour te splitsen in drie verschillende entiteiten, wordt niet bepaald toegejuicht in aandeelhouderskringen.

 

Het bedrijf stoot namelijk Spaanse discountketen Dia af, evenals 25% van het Europesse vastgoedkapitaal. Zij zullen alle drie apart op de beurs genoteerd worden. Critici geloven echter niet dat de operatie toegevoegde aandeelhouderswaarde zal creëren.


 

Carrefour is in België op de goede weg. Voor het eerst in zes jaar boekte de supermarktketen een omzetgroei. Ook wereldwijd steeg de omzet met 5,5%. Aandeelhouders reageren nochtans niet enthousiast. Carrefour zet tot hun ongenoegen het plan door discountketen Dia en een kwart van zijn vastgoed af te splitsen.

België

De herstructurering van Carrefour in België heeft voor de broodnodige ommekeer gezorgd, wist CEO Lars Oloffson opgelucht te vertellen bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de supermarktgigant. In het laatste kwartaal van 2010 vertoonde de omzet voor het eerst sinds 2004 een positieve groei.

 

Over het hele jaar heeft die trend zich evenwel nog niet doorgezet. De jaaromzet van Carrefour België bedroeg €4,25 miljard, een daling van 3,7% ten aanzien van 2009 op vergelijkbare basis.

 

Carrefour ziet in België vooral toekomstpotentieel voor het nieuwe hypermarktmodel, Carrefour Planet. Oloffson ziet opportuniteit voor negen Carrefour Planets in ons land. In april opent alvast een exemplaar in Mons.

Wereldwijd

Als tweede grootste supermarktgroep ter wereld, liet Carrefour in 2010 bepaald hoge cijfers optekenen. Het enseigne behaalde een jaaromzet van €90 miljard, een stijging van 5,5%. De jaarlijkse nettowinst steeg liefst 56%, dankzij kostenbesparingen die de problemen in Brazilië en een slabakkend West-Europa wisten te camoufleren. De groep boekte daarmee een totale nettowinst van €433 miljoen.

Splitsing

« Beleggers die goud hopen te vinden bij Carrefour, zullen wel erg diep moeten graven », liet de Wall Street Journal zich ondanks de bedrijfsresultaten pessimistisch ontvallen. De beslissing Carrefour te splitsen in drie verschillende entiteiten, wordt niet bepaald toegejuicht in aandeelhouderskringen.

 

Het bedrijf stoot namelijk Spaanse discountketen Dia af, evenals 25% van het Europesse vastgoedkapitaal. Zij zullen alle drie apart op de beurs genoteerd worden. Critici geloven echter niet dat de operatie toegevoegde aandeelhouderswaarde zal creëren.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top