Carrefour krijgt meer greep op België, minder op aandeelhouders

Carrefour krijgt meer greep op België, minder op aandeelhouders

Carrefour is in België op de goede weg. Voor het eerst in zes jaar boekte de supermarktketen een omzetgroei. Ook wereldwijd steeg de omzet met 5,5%. Aandeelhouders reageren nochtans niet enthousiast. Carrefour zet tot hun ongenoegen het plan door discountketen Dia en een kwart van zijn vastgoed af te splitsen.

België

De herstructurering van Carrefour in België heeft voor de broodnodige ommekeer gezorgd, wist CEO Lars Oloffson opgelucht te vertellen bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de supermarktgigant. In het laatste kwartaal van 2010 vertoonde de omzet voor het eerst sinds 2004 een positieve groei.

 

Over het hele jaar heeft die trend zich evenwel nog niet doorgezet. De jaaromzet van Carrefour België bedroeg €4,25 miljard, een daling van 3,7% ten aanzien van 2009 op vergelijkbare basis.

 

Carrefour ziet in België vooral toekomstpotentieel voor het nieuwe hypermarktmodel, Carrefour Planet. Oloffson ziet opportuniteit voor negen Carrefour Planets in ons land. In april opent alvast een exemplaar in Mons.

Wereldwijd

Als tweede grootste supermarktgroep ter wereld, liet Carrefour in 2010 bepaald hoge cijfers optekenen. Het enseigne behaalde een jaaromzet van €90 miljard, een stijging van 5,5%. De jaarlijkse nettowinst steeg liefst 56%, dankzij kostenbesparingen die de problemen in Brazilië en een slabakkend West-Europa wisten te camoufleren. De groep boekte daarmee een totale nettowinst van €433 miljoen.

Splitsing

« Beleggers die goud hopen te vinden bij Carrefour, zullen wel erg diep moeten graven », liet de Wall Street Journal zich ondanks de bedrijfsresultaten pessimistisch ontvallen. De beslissing Carrefour te splitsen in drie verschillende entiteiten, wordt niet bepaald toegejuicht in aandeelhouderskringen.

 

Het bedrijf stoot namelijk Spaanse discountketen Dia af, evenals 25% van het Europesse vastgoedkapitaal. Zij zullen alle drie apart op de beurs genoteerd worden. Critici geloven echter niet dat de operatie toegevoegde aandeelhouderswaarde zal creëren.


 

Carrefour is in België op de goede weg. Voor het eerst in zes jaar boekte de supermarktketen een omzetgroei. Ook wereldwijd steeg de omzet met 5,5%. Aandeelhouders reageren nochtans niet enthousiast. Carrefour zet tot hun ongenoegen het plan door discountketen Dia en een kwart van zijn vastgoed af te splitsen.

België

De herstructurering van Carrefour in België heeft voor de broodnodige ommekeer gezorgd, wist CEO Lars Oloffson opgelucht te vertellen bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de supermarktgigant. In het laatste kwartaal van 2010 vertoonde de omzet voor het eerst sinds 2004 een positieve groei.

 

Over het hele jaar heeft die trend zich evenwel nog niet doorgezet. De jaaromzet van Carrefour België bedroeg €4,25 miljard, een daling van 3,7% ten aanzien van 2009 op vergelijkbare basis.

 

Carrefour ziet in België vooral toekomstpotentieel voor het nieuwe hypermarktmodel, Carrefour Planet. Oloffson ziet opportuniteit voor negen Carrefour Planets in ons land. In april opent alvast een exemplaar in Mons.

Wereldwijd

Als tweede grootste supermarktgroep ter wereld, liet Carrefour in 2010 bepaald hoge cijfers optekenen. Het enseigne behaalde een jaaromzet van €90 miljard, een stijging van 5,5%. De jaarlijkse nettowinst steeg liefst 56%, dankzij kostenbesparingen die de problemen in Brazilië en een slabakkend West-Europa wisten te camoufleren. De groep boekte daarmee een totale nettowinst van €433 miljoen.

Splitsing

« Beleggers die goud hopen te vinden bij Carrefour, zullen wel erg diep moeten graven », liet de Wall Street Journal zich ondanks de bedrijfsresultaten pessimistisch ontvallen. De beslissing Carrefour te splitsen in drie verschillende entiteiten, wordt niet bepaald toegejuicht in aandeelhouderskringen.

 

Het bedrijf stoot namelijk Spaanse discountketen Dia af, evenals 25% van het Europesse vastgoedkapitaal. Zij zullen alle drie apart op de beurs genoteerd worden. Critici geloven echter niet dat de operatie toegevoegde aandeelhouderswaarde zal creëren.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top