Carrefour krijgt meer greep op België, minder op aandeelhouders

Carrefour krijgt meer greep op België, minder op aandeelhouders

Carrefour is in België op de goede weg. Voor het eerst in zes jaar boekte de supermarktketen een omzetgroei. Ook wereldwijd steeg de omzet met 5,5%. Aandeelhouders reageren nochtans niet enthousiast. Carrefour zet tot hun ongenoegen het plan door discountketen Dia en een kwart van zijn vastgoed af te splitsen.

België

De herstructurering van Carrefour in België heeft voor de broodnodige ommekeer gezorgd, wist CEO Lars Oloffson opgelucht te vertellen bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de supermarktgigant. In het laatste kwartaal van 2010 vertoonde de omzet voor het eerst sinds 2004 een positieve groei.

 

Over het hele jaar heeft die trend zich evenwel nog niet doorgezet. De jaaromzet van Carrefour België bedroeg €4,25 miljard, een daling van 3,7% ten aanzien van 2009 op vergelijkbare basis.

 

Carrefour ziet in België vooral toekomstpotentieel voor het nieuwe hypermarktmodel, Carrefour Planet. Oloffson ziet opportuniteit voor negen Carrefour Planets in ons land. In april opent alvast een exemplaar in Mons.

Wereldwijd

Als tweede grootste supermarktgroep ter wereld, liet Carrefour in 2010 bepaald hoge cijfers optekenen. Het enseigne behaalde een jaaromzet van €90 miljard, een stijging van 5,5%. De jaarlijkse nettowinst steeg liefst 56%, dankzij kostenbesparingen die de problemen in Brazilië en een slabakkend West-Europa wisten te camoufleren. De groep boekte daarmee een totale nettowinst van €433 miljoen.

Splitsing

« Beleggers die goud hopen te vinden bij Carrefour, zullen wel erg diep moeten graven », liet de Wall Street Journal zich ondanks de bedrijfsresultaten pessimistisch ontvallen. De beslissing Carrefour te splitsen in drie verschillende entiteiten, wordt niet bepaald toegejuicht in aandeelhouderskringen.

 

Het bedrijf stoot namelijk Spaanse discountketen Dia af, evenals 25% van het Europesse vastgoedkapitaal. Zij zullen alle drie apart op de beurs genoteerd worden. Critici geloven echter niet dat de operatie toegevoegde aandeelhouderswaarde zal creëren.


 

Carrefour is in België op de goede weg. Voor het eerst in zes jaar boekte de supermarktketen een omzetgroei. Ook wereldwijd steeg de omzet met 5,5%. Aandeelhouders reageren nochtans niet enthousiast. Carrefour zet tot hun ongenoegen het plan door discountketen Dia en een kwart van zijn vastgoed af te splitsen.

België

De herstructurering van Carrefour in België heeft voor de broodnodige ommekeer gezorgd, wist CEO Lars Oloffson opgelucht te vertellen bij de bekendmaking van de jaarresultaten van de supermarktgigant. In het laatste kwartaal van 2010 vertoonde de omzet voor het eerst sinds 2004 een positieve groei.

 

Over het hele jaar heeft die trend zich evenwel nog niet doorgezet. De jaaromzet van Carrefour België bedroeg €4,25 miljard, een daling van 3,7% ten aanzien van 2009 op vergelijkbare basis.

 

Carrefour ziet in België vooral toekomstpotentieel voor het nieuwe hypermarktmodel, Carrefour Planet. Oloffson ziet opportuniteit voor negen Carrefour Planets in ons land. In april opent alvast een exemplaar in Mons.

Wereldwijd

Als tweede grootste supermarktgroep ter wereld, liet Carrefour in 2010 bepaald hoge cijfers optekenen. Het enseigne behaalde een jaaromzet van €90 miljard, een stijging van 5,5%. De jaarlijkse nettowinst steeg liefst 56%, dankzij kostenbesparingen die de problemen in Brazilië en een slabakkend West-Europa wisten te camoufleren. De groep boekte daarmee een totale nettowinst van €433 miljoen.

Splitsing

« Beleggers die goud hopen te vinden bij Carrefour, zullen wel erg diep moeten graven », liet de Wall Street Journal zich ondanks de bedrijfsresultaten pessimistisch ontvallen. De beslissing Carrefour te splitsen in drie verschillende entiteiten, wordt niet bepaald toegejuicht in aandeelhouderskringen.

 

Het bedrijf stoot namelijk Spaanse discountketen Dia af, evenals 25% van het Europesse vastgoedkapitaal. Zij zullen alle drie apart op de beurs genoteerd worden. Critici geloven echter niet dat de operatie toegevoegde aandeelhouderswaarde zal creëren.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Oprah Winfrey in zee met Kraft Heinz

10/08/2017

De Amerikaanse tv-ster Oprah Winfrey heeft samen met Kraft Heinz een gamma “gezonde en voedzame soepen en bijgerechten” ontwikkeld. De producten, voorlopig enkel voor de Amerikaanse markt, moeten Kraft Heinz opnieuw aan omzetgroei helpen.

“Eén Antwerpse winkel blokkeert fusie Albert Heijn-Delhaize in België”

10/08/2017

De fusie van Albert Heijn en Delhaize is in België nog altijd niet afgerond. De oorzaak: één Antwerpse winkel raakt maar niet verkocht, zo schrijft De Standaard. En dat één jaar nadat de fusie op groepsniveau beklonken werd.

Topmannen Diageo krijgen lagere bonussen na slechte resultaten

09/08/2017

De Britse drankenproducent Diageo heeft de bonussen van zijn CEO en CFO een stuk verlaagd, nadat het bedrijf er niet in slaagde om de doelstellingen te behalen. Zo wordt de bonus van CEO Ivan Menezes met 35% verminderd.

Ahold Delhaize blijft het moeilijk hebben in België

09/08/2017

Het Belgisch-Nederlandse supermarktbedrijf Ahold Delhaize heeft er een sterk tweede kwartaal opzitten en denkt zelfs meer te kunnen besparen dankzij de fusie dan eerst voorspeld. Langs de andere kant blijft de Belgische tak wel zwak presteren.

Back to top