Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin | RetailDetail

Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin

Carrefour laat klanten boodschappen leveren met Merci Voisin
Shutterstock

Supermarktgroep Carrefour heeft in Frankrijk met Merci Voisin een nieuw platform gelanceerd, dat klanten toelaat online boodschappen aan huis te laten leveren tegen een vergoeding. Een Uber voor boodschappen, zeg maar.

Gelijkaardig concept in België

Klanten die gebruik willen maken van Merci Voisin kunnen zich aanmelden op de applicatie van het platform. Zo kunnen ze beslissen om hun boodschappen door andere consumenten aan huis te laten leveren of om zelf aan de slag te gaan als koerier. In ruil voor hun diensten krijgen de koeriers een kleine vergoeding. Daarnaast zal hun werk na elke levering beoordeeld worden, zodat gebruikers weten welke koeriers over een goede reputatie beschikken.

 

Dergelijke initiatieven zijn er al meer te vinden, maar het is toch niet zo vreemd dat Carrefour met een eigen platform op de proppen komt. Om te beginnen is het een vertrouwde naam, wat ervoor zorgt dat klanten minder schroom hebben om het platform te gebruiken. Daarnaast beschikt het over voldoende klanten om voldoende deelnemers te vinden, zodat klanten in de meeste gevallen iemand kunnen vinden die de boodschappen bij hen kan leveren op het moment dat past voor de gebruiker.

 

Ook in België voert Carrefour al een tijdje een gelijkaardige test uit, in samenwerking met bringr van Bpost. Dat platform doet beroep op privékoeriers op basis van hun locatie en heeft zijn service het voorbije jaar stelselmatig uitgebreid naar een groot deel van België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.