Carrefour lanceert residuvrije peer

Carrefour lanceert residuvrije peer
Shutterstock

Carrefour pakt in zijn supermarkten uit met de eerste residuvrije peer in België. Die werd ook duurzaam gekweekt en bevat dus geen enkele vreemde stof, waardoor ze als volledig natuurlijk kan worden beschouwd.

Insecten en torenvalken

Om de peer volledig residuvrij te maken, werden chemische middelen vervangen door biologische middelen en insecten. Er werden zelfs torenvalken ingezet om de veldmuizen te vangen die de wortels van de fruitbomen beschadigen.

 

“De consument hecht steeds meer belang aan wat hij eet”, zegt Baptiste van Outryve van Carrefour. “Daarom zullen we de komende maanden enkel deze peer aanbieden in onze winkels. Dat tot ze op is. We verwachten dat we tot januari of februari de residuvrije peer kunnen verkopen. Daarna schakelen we weer over op andere peren.”

 

Bij de ontwikkeling van de peer koos Carrefour bewust voor de Conférence-peer, de populairste Belgische perensoort. Carrefour plantte vervolgens vijftig hectare aan peren, voornamelijk in de regio van Borgloon, maar ook in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Wallonië.

 

Ook residuarme appels

Er werd daarbij samengewerkt met de fruittelers van de coöperatieve “New Green” en van “BelOrta”, de veiling van Borgloon. Zo wil het de Belgische perentelers, die het de voorbije jaren moeilijk hebben gehad met onder andere de Russische boycot, mee ondersteunen.

 

Naast het residuvrije en Belgische karakter, werd er ook extra aandacht besteed aan de duurzaamheid van het proces. Zo worden zoveel mogelijk peren afgenomen en naargelang de grootte apart verkocht of in bulk verpakt. De kleinste en lelijkste exemplaren worden dan weer tot een sap geperst, zodat de fruittelers zeker kunnen zijn dan vrijwel alle peren worden afgenomen.

 

Binnenkort verschijnen er ook nog twee residuarme appels in de winkelrekken bij Carrefour, die binnen drie jaar ook volledig residuvrij moeten zijn. Ook bij de appels werd met de Novajo en de Sweet Surprise gekozen voor twee soorten van Belgische oorsprong.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top