Carrefour lanceert residuvrije peer | RetailDetail

Carrefour lanceert residuvrije peer

Carrefour lanceert residuvrije peer
Shutterstock

Carrefour pakt in zijn supermarkten uit met de eerste residuvrije peer in België. Die werd ook duurzaam gekweekt en bevat dus geen enkele vreemde stof, waardoor ze als volledig natuurlijk kan worden beschouwd.

Insecten en torenvalken

Om de peer volledig residuvrij te maken, werden chemische middelen vervangen door biologische middelen en insecten. Er werden zelfs torenvalken ingezet om de veldmuizen te vangen die de wortels van de fruitbomen beschadigen.

 

“De consument hecht steeds meer belang aan wat hij eet”, zegt Baptiste van Outryve van Carrefour. “Daarom zullen we de komende maanden enkel deze peer aanbieden in onze winkels. Dat tot ze op is. We verwachten dat we tot januari of februari de residuvrije peer kunnen verkopen. Daarna schakelen we weer over op andere peren.”

 

Bij de ontwikkeling van de peer koos Carrefour bewust voor de Conférence-peer, de populairste Belgische perensoort. Carrefour plantte vervolgens vijftig hectare aan peren, voornamelijk in de regio van Borgloon, maar ook in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Wallonië.

 

Ook residuarme appels

Er werd daarbij samengewerkt met de fruittelers van de coöperatieve “New Green” en van “BelOrta”, de veiling van Borgloon. Zo wil het de Belgische perentelers, die het de voorbije jaren moeilijk hebben gehad met onder andere de Russische boycot, mee ondersteunen.

 

Naast het residuvrije en Belgische karakter, werd er ook extra aandacht besteed aan de duurzaamheid van het proces. Zo worden zoveel mogelijk peren afgenomen en naargelang de grootte apart verkocht of in bulk verpakt. De kleinste en lelijkste exemplaren worden dan weer tot een sap geperst, zodat de fruittelers zeker kunnen zijn dan vrijwel alle peren worden afgenomen.

 

Binnenkort verschijnen er ook nog twee residuarme appels in de winkelrekken bij Carrefour, die binnen drie jaar ook volledig residuvrij moeten zijn. Ook bij de appels werd met de Novajo en de Sweet Surprise gekozen voor twee soorten van Belgische oorsprong.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.