Carrefour lanceert residuvrije peer | RetailDetail

Carrefour lanceert residuvrije peer

Carrefour lanceert residuvrije peer
Shutterstock

Carrefour pakt in zijn supermarkten uit met de eerste residuvrije peer in België. Die werd ook duurzaam gekweekt en bevat dus geen enkele vreemde stof, waardoor ze als volledig natuurlijk kan worden beschouwd.

Insecten en torenvalken

Om de peer volledig residuvrij te maken, werden chemische middelen vervangen door biologische middelen en insecten. Er werden zelfs torenvalken ingezet om de veldmuizen te vangen die de wortels van de fruitbomen beschadigen.

 

“De consument hecht steeds meer belang aan wat hij eet”, zegt Baptiste van Outryve van Carrefour. “Daarom zullen we de komende maanden enkel deze peer aanbieden in onze winkels. Dat tot ze op is. We verwachten dat we tot januari of februari de residuvrije peer kunnen verkopen. Daarna schakelen we weer over op andere peren.”

 

Bij de ontwikkeling van de peer koos Carrefour bewust voor de Conférence-peer, de populairste Belgische perensoort. Carrefour plantte vervolgens vijftig hectare aan peren, voornamelijk in de regio van Borgloon, maar ook in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Wallonië.

 

Ook residuarme appels

Er werd daarbij samengewerkt met de fruittelers van de coöperatieve “New Green” en van “BelOrta”, de veiling van Borgloon. Zo wil het de Belgische perentelers, die het de voorbije jaren moeilijk hebben gehad met onder andere de Russische boycot, mee ondersteunen.

 

Naast het residuvrije en Belgische karakter, werd er ook extra aandacht besteed aan de duurzaamheid van het proces. Zo worden zoveel mogelijk peren afgenomen en naargelang de grootte apart verkocht of in bulk verpakt. De kleinste en lelijkste exemplaren worden dan weer tot een sap geperst, zodat de fruittelers zeker kunnen zijn dan vrijwel alle peren worden afgenomen.

 

Binnenkort verschijnen er ook nog twee residuarme appels in de winkelrekken bij Carrefour, die binnen drie jaar ook volledig residuvrij moeten zijn. Ook bij de appels werd met de Novajo en de Sweet Surprise gekozen voor twee soorten van Belgische oorsprong.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.