Carrefour lanceert enkelvoudige wachtrij in alle winkels | RetailDetail

Carrefour lanceert unieke wachtrij in alle winkels

Carrefour lanceert unieke wachtrij in alle winkels

Supermarktketen Carrefour gaat de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten gebruiken. Momenteel wordt het systeem al getest in negen vestigingen, maar vanwege het succes wordt het binnenkort gebruikt in alle winkels.

Minstens 30 seconden winst

Bij een unieke wachtrij staan alle klanten voor alle kassa’s in dezelfde rij, waarna ze één voor één worden doorverwezen naar de volgende vrije kassa. Volgens Carrefour winnen klanten zo minstens 30 seconden op drie minuten aanschuiven. Acht op de tien klanten zegt dan ook tevreden te zijn over het systeem en ook de kassiersters voelen zich minder opgejaagd, omdat ze niet langer het gevoel hebben dat ze op hun eentje een lange wachtrij moeten wegwerken.

 

Naast de unieke wachtrij behoudt Carrefour wel nog de selfscankassa’s en twee of drie traditionele kassa’s, voor die enkelingen die toch graag zelf hun kassa kiezen.

 

Andere ketens hebben het systeem ook al uitgeprobeerd, maar zowel bij Delhaize als bij Colruyt werd het al snel terug afgevoerd. Het grootste probleem was vaak dat de lange wachtrij meer plaats inneemt dan de traditionele wachtrijen. Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het echter wel het beste systeem. “Het systeem is 100 procent eerlijk: iedereen schuift even lang aan, en niemand kan voorbijsteken”, zegt hij aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.