Carrefour lanceert enkelvoudige wachtrij in alle winkels | RetailDetail

Carrefour lanceert unieke wachtrij in alle winkels

Carrefour lanceert unieke wachtrij in alle winkels

Supermarktketen Carrefour gaat de unieke wachtrij in al zijn hypermarkten gebruiken. Momenteel wordt het systeem al getest in negen vestigingen, maar vanwege het succes wordt het binnenkort gebruikt in alle winkels.

Minstens 30 seconden winst

Bij een unieke wachtrij staan alle klanten voor alle kassa’s in dezelfde rij, waarna ze één voor één worden doorverwezen naar de volgende vrije kassa. Volgens Carrefour winnen klanten zo minstens 30 seconden op drie minuten aanschuiven. Acht op de tien klanten zegt dan ook tevreden te zijn over het systeem en ook de kassiersters voelen zich minder opgejaagd, omdat ze niet langer het gevoel hebben dat ze op hun eentje een lange wachtrij moeten wegwerken.

 

Naast de unieke wachtrij behoudt Carrefour wel nog de selfscankassa’s en twee of drie traditionele kassa’s, voor die enkelingen die toch graag zelf hun kassa kiezen.

 

Andere ketens hebben het systeem ook al uitgeprobeerd, maar zowel bij Delhaize als bij Colruyt werd het al snel terug afgevoerd. Het grootste probleem was vaak dat de lange wachtrij meer plaats inneemt dan de traditionele wachtrijen. Volgens retailexpert Gino Van Ossel is het echter wel het beste systeem. “Het systeem is 100 procent eerlijk: iedereen schuift even lang aan, en niemand kan voorbijsteken”, zegt hij aan De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.