Carrefour mist z’n start niet | RetailDetail

Carrefour mist zijn start niet

Carrefour mist zijn start niet
Foto Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde degelijke kwartaalcijfers: de omzet groeide met 6,2%, vooral dankzij de internationale activiteiten. De meeste Europese landen presteerden goed, met België als uitzondering. 

"Multiformaat-aanpak werkt"

In het eerste kwartaal van 2017 heeft Carrefour een omzet van 21,3 miljard euro gerealiseerd. De groei is grotendeels te danken aan stijgende foodverkopen, positieve omnichannelcijfers en sterke internationale prestaties.

 

Volgens Carrefour illustreren de solide cijfers dat de multiformaat-aanpak van de groep steekhoudt en dat de landenportfolio evenwichtig is. De retailer wijst erop dat er een ongunstig kalendereffect speelt, omdat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal valt en vorig jaar in het eerste. Carrefour houdt vast aan zijn prognoses voor het jaar: een omzetgroei van tussen 3% en 5%.

 

Geen Belgisch probleem

Zeer sterke groeicijfers noteert de groep in Latijns-Amerika, met name in Brazilië. In Azië blijft het echter moeizaam gaan voor Carrefour, en in Europa is het beeld gemengd. De Franse hypermarkten ondervinden een sterke promotiedruk en gaan licht achteruit (-0,8%), terwijl er beter nieuws kwam van de supermarkten (+1,1%) en de gemakswinkels (+5,5%). De voedingsverkopen in Frankrijk lieten een vergelijkbare groei met 1,3% zien. De vergelijkbare groei was ook gunstig in Spanje (+0,3%) en Italië (+1,6%), maar in België was er een terugval (-1,8%). 

 

“Die achteruitgang is het gevolg van onze beslissing om de actie met de ‘gratis winkelkar’ dit jaar niet meer te herhalen”, verklaart woordvoerder Baptiste Van Outryve van Carrefour Belgium. Zo’n actie pompt immers het zakencijfers wel op, maar kost ook veel onder aan de streep. Er is dus geen reden tot ongerustheid over de Belgische prestaties, benadrukt hij. “Integendeel, we hebben in het tweede kwartaal enkele zeer sterke acties lopen, waaronder de stickeractie naar aanleiding van 25 jaar Disneyland Parijs.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Back to top