Carrefour mist zijn start niet

Carrefour mist zijn start niet
Foto Carrefour

De Franse retailgroep Carrefour publiceerde degelijke kwartaalcijfers: de omzet groeide met 6,2%, vooral dankzij de internationale activiteiten. De meeste Europese landen presteerden goed, met België als uitzondering. 

"Multiformaat-aanpak werkt"

In het eerste kwartaal van 2017 heeft Carrefour een omzet van 21,3 miljard euro gerealiseerd. De groei is grotendeels te danken aan stijgende foodverkopen, positieve omnichannelcijfers en sterke internationale prestaties.

 

Volgens Carrefour illustreren de solide cijfers dat de multiformaat-aanpak van de groep steekhoudt en dat de landenportfolio evenwichtig is. De retailer wijst erop dat er een ongunstig kalendereffect speelt, omdat Pasen dit jaar in het tweede kwartaal valt en vorig jaar in het eerste. Carrefour houdt vast aan zijn prognoses voor het jaar: een omzetgroei van tussen 3% en 5%.

 

Geen Belgisch probleem

Zeer sterke groeicijfers noteert de groep in Latijns-Amerika, met name in Brazilië. In Azië blijft het echter moeizaam gaan voor Carrefour, en in Europa is het beeld gemengd. De Franse hypermarkten ondervinden een sterke promotiedruk en gaan licht achteruit (-0,8%), terwijl er beter nieuws kwam van de supermarkten (+1,1%) en de gemakswinkels (+5,5%). De voedingsverkopen in Frankrijk lieten een vergelijkbare groei met 1,3% zien. De vergelijkbare groei was ook gunstig in Spanje (+0,3%) en Italië (+1,6%), maar in België was er een terugval (-1,8%). 

 

“Die achteruitgang is het gevolg van onze beslissing om de actie met de ‘gratis winkelkar’ dit jaar niet meer te herhalen”, verklaart woordvoerder Baptiste Van Outryve van Carrefour Belgium. Zo’n actie pompt immers het zakencijfers wel op, maar kost ook veel onder aan de streep. Er is dus geen reden tot ongerustheid over de Belgische prestaties, benadrukt hij. “Integendeel, we hebben in het tweede kwartaal enkele zeer sterke acties lopen, waaronder de stickeractie naar aanleiding van 25 jaar Disneyland Parijs.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Back to top