Carrefour mobiliseert de troepen rond ‘Act for Food’

In alle productcategorieën zet Carrefour Belgium nu zeer concrete stappen in de richting van ‘beter eten’, zo bleek afgelopen woensdag en donderdag op de traditionele eindejaarsbeurs van de retailer. 

 

Bio-offensief

Meer bio, meer producten uit de Kwaliteitsketen Carrefour, Zero Waste, lokale verankering en duurzame sourcing: de grote strategische krachtlijnen van Carrefour zijn duidelijk en weten het enthousiasme van de medewerkers aan te wakkeren. De retailer mobiliseert alle troepen rond de veertien 'Act for Food'-engagementen en dat wordt ook zichtbaar in de winkelrekken. 

 

Het grote bio-offensief van de retailer valt het meest op: flink wat nieuwe biologische producten stromen immers de winkels binnen. In de bakkerij bijvoorbeeld zagen we nieuwe biologische broden en zeven nieuwe bio-referenties in patisserie. Volgend jaar volgt er ook bio-viennoiserie. Bovendien bevatten de meeste broden nu 25% minder zout, dankzij het gebruik van natriumm-arm vloeibaar zout afkomstig van het Spaanse eiland Formentera.

 

Het aanbod biologisch vlees breidt uit en de producten zitten voortaan in nieuwe, herkenbare kartonnen bakjes. De bio-eieren zijn verpakt in composteerbare dozen. Er is biologische gerookte zalm in een verpakking zonder karton, want ook het verminderen van verpakkingsafval is een engagement. Eveneens nieuw is een gamma biologische noten. Omdat het aanbod biologische landbouwproducten in België lang niet altijd beantwoordt aan de vraag van de markt, ondersteunt Carrefour vijftig Belgische boeren om de omschakeling te maken – een proces dat immers drie jaar in beslag neemt. De retailer verkoopt momenteel zo’n 4500 biologische producten, waarvan 1500 onder het merk Carrefour Bio.

 

“Vegetarische” omegabaars

Als producten niet bio zijn, dan dragen ze wel het keurmerk Kwaliteitsketen Carrefour: Spaanse clementines met blad, Belgisch kalfsvlees (net als andere vleessoorten voortaan in skinpack, met 14 dagen houdbaarheid), oesters, sappige Italiadruiven (een project van de collega’s van Carrefour Italië)… Verder intensifieert de retailer zijn samenwerking met streekproducenten: 7000 producten van 800 lokale fabrikanten zitten nu in het assortiment. Een opmerkelijk verhaal is dat van de omegabaars, die louter plantaardig voer kreeg en waarvan je dus kan zeggen dat het een vegetariër is. Hij komt uit een ecologische visboerderij in Kruishoutem die een circulair systeem opzette met een nabijgelegen tomatenbedrijf. Een mooi verhaal en een gezonde vis bovendien, rijk aan omega 3-vetzuren.

 

Uiteraard presenteerde Carrefour aan alle winkelmanagers en zelfstandige ondernemers ook het feestassortiment voor kerst en eindejaar. Met onder andere goed nieuws voor de liefhebbers: de kaviaarproductie stijgt, waardoor deze lekkernij almaar goedkoper wordt, en volop beschikbaar in de rekken.