Carrefour onderhandelt nog eens 1500 ontslagen in Frankrijk

Carrefour wil in Frankrijk 1500 extra banen schrappen. Het gaat om werknemers van de hypermarkten van de groep. De supermarktgroep hoopt alle ontslagen in onderlinge overeenstemming te kunnen regelen.

 

Hoop op collectieve overeenkomst

Carrefour heeft plannen om nog eens 1.500 medewerkers te ontslaan, dit om de kosten bij de noodlijdende hypermarktafdeling van de distributeur te drukken. De groep start vandaag en morgen de vakbondsonderhandelingen op en hoopt de afvloeiingen te kunnen regelen met ‘onderlinge overeenstemming’. Die maatregel in het Franse arbeidsrecht (‘rupture conventionnelle collective’ of RCC) laat collectieve ontslagen toe zonder dat er een economisch motief hoeft te zijn en zonder dat er een sociaal plan nodig is.


Maar dan moet er wel een meerderheidsakkoord worden bereikt met de vakbonden, en dat is volgens de krant Le Figaro nog lang niet zeker. De dominante vakbond FO, die 47% van de medewerkers vertegenwoordigt, zou nog lang niet voor het idee gewonnen en zal zeker zijn zegen niet geven zonder tegengaranties van Carrefour, wellicht over de loonvoorwaarden van de resterende hypermarktwerknemers.

 

Nieuwe stap in transformatieplan

Volgens de vakbonden heeft Carrefour het gemunt op zo’n 1.500 van de in totaal 60.000 hypermarktmedewerkers. Het collectieve ontslag in overeenstemming is een nieuwe maatregel die in Frankrijk sinds 1 januari 2018 in voege is. Ook retailketen Pimkie wou er in het verleden al beroep op doen, maar kon geen meerderheid vinden voor het plan om 208 banen te schrappen. Om de ontslagen te laten doorgaan, is er binnen de RCC immers een collectief meerderheidsakkoord nodig.


Voor Carrefour is het welslagen echter van groot belang, want de ontslagronde maakt nog deel uit van het transformatieplan uit 2018. Vorig jaar heeft de distributeur in het kader daarvan al 4.400 banen geschrapt in Frankrijk, België en Argentinië, nu worden de hypermarkten op de Franse thuismarkt aangepakt


Topman Alexandre Bompard wil naar minder en kleinere hypermarkten – er verdwijnen 400.000 vierkante winkelmeters tegen 2022 – met een beperkter assortiment. Onder meer de juweliersafdelingen, een deel van de bedieningskassa’s en de servicetogen moeten verdwijnen ten voordele van digitalisering en automatisatie.