Carrefour ontwikkelt snackformule Bon’App

Carrefour ontwikkelt snackformule Bon’App
Carrefour Bon'App

In Frankrijk test Carrefour een nieuw gemaksconcept dat mikt op onmiddellijke consumptie. Bon’App, genoemd naar het snack-huismerk van de retailer, verkoopt producten om onderweg of ter plaatse te verbruiken.

Impuls

Er lijkt geen einde te komen aan de innovatiedrang bij Carrefour, dat in heel Europa nieuwe winkelconcepten uittest. Wat Bon’App onderscheidt is de focus op onmiddellijke consumptie: pure impuls, met andere woorden. Dat maakt het concept wezenlijk verschillend van – en complementair aan – andere proximiteitsconcepten. 

 

Het assortiment van Carrefour Bon’App telt zo’n 600 referenties. Klanten vinden er kant-en-klare producten voor elk moment van de dag, van het ontbijt tot het avondmaal. Er zijn warme en gekoelde dranken, warme snacks, salades, broodjes, voorgesneden groenten en fruit, gebak, snoepgoed… De sinaasappelpers en de obligate koffieautomaat ontbreken uiteraard niet. Aan een toog en enkele tafeltjes buiten kunnen bezoekers ook ter plaatse consumeren. Er is een ontbijtformule vanaf 3 euro en een lunch vanaf 6,5 euro. 

 

Kleine oppervlakte

Carrefour testte al Bon’App shop-in-shop concepten in verschillende hypermarkten. De eerste twee standalone vestigingen openden in 2015 in Parijs, in de Marais en in het RER-station Auber. Nummer drie – een franchisewinkel – volgde op 18 mei van dit jaar in het Noord-Franse Arras en nummer vier opende op 14 juni in het zuidelijke Montpellier.  

 

Bon’App kiest steeds voor centrumlocaties met veel passage. Het zijn erg kleine winkels bovendien: 50 tot 60 m². In het strakke, moderne interieur met nadrukkelijke signalisatie vinden klanten snel wat ze zoeken. De openingsuren zijn ruim: in Arras van maandag tot zaterdag van 7u tot 21u en op zondag van 11u30 tot 21u.  

 

Met Bon’App lijkt Carrefour een antwoord te formuleren op Monop'daily, de stadsformule van Monoprix die eveneens snelle snacks en maaltijden aanbiedt voor consumptie ter plaatse of onderweg – en die ondertussen al meer dan dertig verkooppunten heeft. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top