Carrefour ontwikkelt snackformule Bon’App | RetailDetail

Carrefour ontwikkelt snackformule Bon’App

Carrefour ontwikkelt snackformule Bon’App
Carrefour Bon'App

In Frankrijk test Carrefour een nieuw gemaksconcept dat mikt op onmiddellijke consumptie. Bon’App, genoemd naar het snack-huismerk van de retailer, verkoopt producten om onderweg of ter plaatse te verbruiken.

Impuls

Er lijkt geen einde te komen aan de innovatiedrang bij Carrefour, dat in heel Europa nieuwe winkelconcepten uittest. Wat Bon’App onderscheidt is de focus op onmiddellijke consumptie: pure impuls, met andere woorden. Dat maakt het concept wezenlijk verschillend van – en complementair aan – andere proximiteitsconcepten. 

 

Het assortiment van Carrefour Bon’App telt zo’n 600 referenties. Klanten vinden er kant-en-klare producten voor elk moment van de dag, van het ontbijt tot het avondmaal. Er zijn warme en gekoelde dranken, warme snacks, salades, broodjes, voorgesneden groenten en fruit, gebak, snoepgoed… De sinaasappelpers en de obligate koffieautomaat ontbreken uiteraard niet. Aan een toog en enkele tafeltjes buiten kunnen bezoekers ook ter plaatse consumeren. Er is een ontbijtformule vanaf 3 euro en een lunch vanaf 6,5 euro. 

 

Kleine oppervlakte

Carrefour testte al Bon’App shop-in-shop concepten in verschillende hypermarkten. De eerste twee standalone vestigingen openden in 2015 in Parijs, in de Marais en in het RER-station Auber. Nummer drie – een franchisewinkel – volgde op 18 mei van dit jaar in het Noord-Franse Arras en nummer vier opende op 14 juni in het zuidelijke Montpellier.  

 

Bon’App kiest steeds voor centrumlocaties met veel passage. Het zijn erg kleine winkels bovendien: 50 tot 60 m². In het strakke, moderne interieur met nadrukkelijke signalisatie vinden klanten snel wat ze zoeken. De openingsuren zijn ruim: in Arras van maandag tot zaterdag van 7u tot 21u en op zondag van 11u30 tot 21u.  

 

Met Bon’App lijkt Carrefour een antwoord te formuleren op Monop'daily, de stadsformule van Monoprix die eveneens snelle snacks en maaltijden aanbiedt voor consumptie ter plaatse of onderweg – en die ondertussen al meer dan dertig verkooppunten heeft. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.