Carrefour ontwikkelt snackformule Bon’App

Carrefour ontwikkelt snackformule Bon’App
Carrefour Bon'App

In Frankrijk test Carrefour een nieuw gemaksconcept dat mikt op onmiddellijke consumptie. Bon’App, genoemd naar het snack-huismerk van de retailer, verkoopt producten om onderweg of ter plaatse te verbruiken.

Impuls

Er lijkt geen einde te komen aan de innovatiedrang bij Carrefour, dat in heel Europa nieuwe winkelconcepten uittest. Wat Bon’App onderscheidt is de focus op onmiddellijke consumptie: pure impuls, met andere woorden. Dat maakt het concept wezenlijk verschillend van – en complementair aan – andere proximiteitsconcepten. 

 

Het assortiment van Carrefour Bon’App telt zo’n 600 referenties. Klanten vinden er kant-en-klare producten voor elk moment van de dag, van het ontbijt tot het avondmaal. Er zijn warme en gekoelde dranken, warme snacks, salades, broodjes, voorgesneden groenten en fruit, gebak, snoepgoed… De sinaasappelpers en de obligate koffieautomaat ontbreken uiteraard niet. Aan een toog en enkele tafeltjes buiten kunnen bezoekers ook ter plaatse consumeren. Er is een ontbijtformule vanaf 3 euro en een lunch vanaf 6,5 euro. 

 

Kleine oppervlakte

Carrefour testte al Bon’App shop-in-shop concepten in verschillende hypermarkten. De eerste twee standalone vestigingen openden in 2015 in Parijs, in de Marais en in het RER-station Auber. Nummer drie – een franchisewinkel – volgde op 18 mei van dit jaar in het Noord-Franse Arras en nummer vier opende op 14 juni in het zuidelijke Montpellier.  

 

Bon’App kiest steeds voor centrumlocaties met veel passage. Het zijn erg kleine winkels bovendien: 50 tot 60 m². In het strakke, moderne interieur met nadrukkelijke signalisatie vinden klanten snel wat ze zoeken. De openingsuren zijn ruim: in Arras van maandag tot zaterdag van 7u tot 21u en op zondag van 11u30 tot 21u.  

 

Met Bon’App lijkt Carrefour een antwoord te formuleren op Monop'daily, de stadsformule van Monoprix die eveneens snelle snacks en maaltijden aanbiedt voor consumptie ter plaatse of onderweg – en die ondertussen al meer dan dertig verkooppunten heeft. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Back to top