Carrefour opent eerste drive-insupermarkt in België

Carrefour opent eerste drive-insupermarkt in België

Supermarktketen Carrefour heeft zijn eerste twee drive-ins in België geopend. Via de website drive.be kunnen klanten voortaan hun bestellingen plaatsen, die ze dan later kunnen afhalen in de afhaalpunten van Evere en Oudergem.

"Binnen de vijf minuten weer weg"

Drive.be is het antwoord van Carrefour op de toenemende vraag naar onlineboodschappendiensten. Net zoals bij concurrerende supermarktgroepen kunnen consumenten online hun boodschappen bestellen, waarna de bestelling bij de distributeur wordt klaargemaakt en de klant zijn bestelling vervolgens kan gaan ophalen in een afhaalpunt naar keuze (al is die keuze tot nu toe nog beperkt tot twee).

 

Wie gebruik wil maken van de drive-indienst, zal 4,50 euro kosten moeten betalen, met uitzondering van een gratis eerste keer. Ter vergelijking: Colruyt, die als eerste een dienst voor online boodschappen aanbood in België, rekent 5,50 euro per bestelling aan. Voor bestellingen boven de 150 euro vraagt Carrefour geen extra bijdrage.

 

Bestellingen die voor middernacht geplaatst worden kunnen de volgende dag opgehaald worden en webshoppers genieten van dezelfde prijzen en aanbiedingen als in de winkels. Ook kunnen ze tot vijf boodschappenlijstjes opslaan via hun webaccount. Klanten kunnen er verder nog voor kiezen om een sms te ontvangen wanneer hun bestelling klaar is.

 

Eerste drive-ins in België

Nieuw aan drive.be is evenwel dat Carrefour er als eerste in België voor kiest om met drive-ins te werken, oftewel afhaalpunten op de parking van de winkels, waardoor de klant zijn auto niet uit hoeft om zijn bestelling op te pikken. Op die manier kan Carrefour beloven dat wanneer een klant zijn bestelling komt halen, hij binnen de vijf minuten weer kan vertrekken.

 

"De klant gaat naar de drive van zijn keuze. Hij meldt zich aan de zuil aan, scant de Carrefour Bonus Card of geeft zijn bestelnummer in. Een Carrefour-medewerker zet de bestelling voor de klant in de koffer. Klanten kunnen gewoon in de wagen blijven zitten. De klant rekent af aan de betaalzuil met eender welke betaalkaart", legt Carrefour-woordvoerder Vera Vermeeren het systeem uit.

 

De drive-ins, die in Frankrijk al alomtegenwoordig zijn, dan ook meer op de 'pick-up points' die Albert Heijn sinds kort in Nederland aanbiedt, en wellicht in de nabije toekomst ook in België gaat uitrollen, dan op de afhaaldiensten die Colruyt en Delhaize op dit moment aanbieden.

 

In december komt er nog een drive.be op de parking van de hypermarkt in Mont-Saint-Jean. Andere locaties die vandaag al op de plannnig staan, zijn Drogenbos, Ans, Herstal en Kuringen. Een precieze timing daarvoor is echter nog niet bekend. Carrefour wil op termijn een vijftigtal drive.be-afhaalpunten hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top