Carrefour opent eerste drive-insupermarkt in België

Carrefour opent eerste drive-insupermarkt in België

Supermarktketen Carrefour heeft zijn eerste twee drive-ins in België geopend. Via de website drive.be kunnen klanten voortaan hun bestellingen plaatsen, die ze dan later kunnen afhalen in de afhaalpunten van Evere en Oudergem.

"Binnen de vijf minuten weer weg"

Drive.be is het antwoord van Carrefour op de toenemende vraag naar onlineboodschappendiensten. Net zoals bij concurrerende supermarktgroepen kunnen consumenten online hun boodschappen bestellen, waarna de bestelling bij de distributeur wordt klaargemaakt en de klant zijn bestelling vervolgens kan gaan ophalen in een afhaalpunt naar keuze (al is die keuze tot nu toe nog beperkt tot twee).

 

Wie gebruik wil maken van de drive-indienst, zal 4,50 euro kosten moeten betalen, met uitzondering van een gratis eerste keer. Ter vergelijking: Colruyt, die als eerste een dienst voor online boodschappen aanbood in België, rekent 5,50 euro per bestelling aan. Voor bestellingen boven de 150 euro vraagt Carrefour geen extra bijdrage.

 

Bestellingen die voor middernacht geplaatst worden kunnen de volgende dag opgehaald worden en webshoppers genieten van dezelfde prijzen en aanbiedingen als in de winkels. Ook kunnen ze tot vijf boodschappenlijstjes opslaan via hun webaccount. Klanten kunnen er verder nog voor kiezen om een sms te ontvangen wanneer hun bestelling klaar is.

 

Eerste drive-ins in België

Nieuw aan drive.be is evenwel dat Carrefour er als eerste in België voor kiest om met drive-ins te werken, oftewel afhaalpunten op de parking van de winkels, waardoor de klant zijn auto niet uit hoeft om zijn bestelling op te pikken. Op die manier kan Carrefour beloven dat wanneer een klant zijn bestelling komt halen, hij binnen de vijf minuten weer kan vertrekken.

 

"De klant gaat naar de drive van zijn keuze. Hij meldt zich aan de zuil aan, scant de Carrefour Bonus Card of geeft zijn bestelnummer in. Een Carrefour-medewerker zet de bestelling voor de klant in de koffer. Klanten kunnen gewoon in de wagen blijven zitten. De klant rekent af aan de betaalzuil met eender welke betaalkaart", legt Carrefour-woordvoerder Vera Vermeeren het systeem uit.

 

De drive-ins, die in Frankrijk al alomtegenwoordig zijn, dan ook meer op de 'pick-up points' die Albert Heijn sinds kort in Nederland aanbiedt, en wellicht in de nabije toekomst ook in België gaat uitrollen, dan op de afhaaldiensten die Colruyt en Delhaize op dit moment aanbieden.

 

In december komt er nog een drive.be op de parking van de hypermarkt in Mont-Saint-Jean. Andere locaties die vandaag al op de plannnig staan, zijn Drogenbos, Ans, Herstal en Kuringen. Een precieze timing daarvoor is echter nog niet bekend. Carrefour wil op termijn een vijftigtal drive.be-afhaalpunten hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top