Carrefour opent eerste drive-insupermarkt in België | RetailDetail

Carrefour opent eerste drive-insupermarkt in België

Carrefour opent eerste drive-insupermarkt in België

Supermarktketen Carrefour heeft zijn eerste twee drive-ins in België geopend. Via de website drive.be kunnen klanten voortaan hun bestellingen plaatsen, die ze dan later kunnen afhalen in de afhaalpunten van Evere en Oudergem.

"Binnen de vijf minuten weer weg"

Drive.be is het antwoord van Carrefour op de toenemende vraag naar onlineboodschappendiensten. Net zoals bij concurrerende supermarktgroepen kunnen consumenten online hun boodschappen bestellen, waarna de bestelling bij de distributeur wordt klaargemaakt en de klant zijn bestelling vervolgens kan gaan ophalen in een afhaalpunt naar keuze (al is die keuze tot nu toe nog beperkt tot twee).

 

Wie gebruik wil maken van de drive-indienst, zal 4,50 euro kosten moeten betalen, met uitzondering van een gratis eerste keer. Ter vergelijking: Colruyt, die als eerste een dienst voor online boodschappen aanbood in België, rekent 5,50 euro per bestelling aan. Voor bestellingen boven de 150 euro vraagt Carrefour geen extra bijdrage.

 

Bestellingen die voor middernacht geplaatst worden kunnen de volgende dag opgehaald worden en webshoppers genieten van dezelfde prijzen en aanbiedingen als in de winkels. Ook kunnen ze tot vijf boodschappenlijstjes opslaan via hun webaccount. Klanten kunnen er verder nog voor kiezen om een sms te ontvangen wanneer hun bestelling klaar is.

 

Eerste drive-ins in België

Nieuw aan drive.be is evenwel dat Carrefour er als eerste in België voor kiest om met drive-ins te werken, oftewel afhaalpunten op de parking van de winkels, waardoor de klant zijn auto niet uit hoeft om zijn bestelling op te pikken. Op die manier kan Carrefour beloven dat wanneer een klant zijn bestelling komt halen, hij binnen de vijf minuten weer kan vertrekken.

 

"De klant gaat naar de drive van zijn keuze. Hij meldt zich aan de zuil aan, scant de Carrefour Bonus Card of geeft zijn bestelnummer in. Een Carrefour-medewerker zet de bestelling voor de klant in de koffer. Klanten kunnen gewoon in de wagen blijven zitten. De klant rekent af aan de betaalzuil met eender welke betaalkaart", legt Carrefour-woordvoerder Vera Vermeeren het systeem uit.

 

De drive-ins, die in Frankrijk al alomtegenwoordig zijn, dan ook meer op de 'pick-up points' die Albert Heijn sinds kort in Nederland aanbiedt, en wellicht in de nabije toekomst ook in België gaat uitrollen, dan op de afhaaldiensten die Colruyt en Delhaize op dit moment aanbieden.

 

In december komt er nog een drive.be op de parking van de hypermarkt in Mont-Saint-Jean. Andere locaties die vandaag al op de plannnig staan, zijn Drogenbos, Ans, Herstal en Kuringen. Een precieze timing daarvoor is echter nog niet bekend. Carrefour wil op termijn een vijftigtal drive.be-afhaalpunten hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.