Carrefour presteert in lijn met de verwachtingen

Carrefour presteert in lijn met de verwachtingen
4e opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

De Franse retailreus Carrefour heeft in 2015 de verwachtingen van de analisten bevestigd. Omzet en operationele winst stegen, al nam de nettowinst wel een flinke duik als gevolg van hogere eenmalige posten.

Ruim 2,5 miljard investeringen gepland

Met een recurrente operationele winst van 2,45 miljard euro (een stijging met net geen 2,5% en zelfs met +7% bij constante wisselkoersen) presteerde Carrefour in lijn met de verwachtingen: de analisten die het financiële nieuwsagentschap Bloomberg consulteerde, hadden hetzelfde bedrag vooropgesteld. De nettowinst, inclusief minderheidsbelangen, daalde door hogere eenmalige items wel met bijna een vijfde (-18%) tot 1,1 miljard euro.

 

Carrefour had zijn omzet al in januari bekendgemaakt: die steeg met 3,3% tot 86,3 miljard euro. Het concern kampte op zijn thuismarkt met de nasleep van de aanslagen in Parijs en met te warm warm weer in de laatste drie maanden van het jaar. Desondanks wisten alle formats in Frankrijk met groei uit te pakken. De rest van Europa, en dan met name Spanje en Italië, lieten een groeiversnelling optekenen.

 

Op de Belgische markt groeide de omzet in de winkels die minstens 12 maanden open zijn met 1% over het hele jaar. Brazilië, de op een na grootste markt van Carrefour, presteerde “excellent in een moeilijkere context”.

 

De Franse retailgigant maakte vanochtend ook bekend dat het in 2016 zo’n 2,5 à 2,6 miljard euro gaat investeren, onder meer in de opening van nieuwe winkels van verschillende formats. Over de geplande beursgang van vastgoedfiliaal Carmila viel dan weer te horen dat Carrefour “het juiste moment zal afwachten”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon koopt supermarktketen Whole Foods Market

16/06/2017

Amazon heeft Ahold Delhaize en Walmart een flinke mokerslag toegediend: de e-tailer koopt supermarktketen Whole Foods Market en stapt zo vol in de fysieke foodretail. De koers van het AD-aandeel is sindsdien in vrije val (na een uur al -10%).

Nestlé zet Amerikaanse snoepmerken in de etalage

16/06/2017

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé bekijkt diverse strategische opties voor zijn Amerikaanse snoeptak, waaronder een verkoop. De bedoeling is dat er nog dit jaar een beslissing valt.

Logistieke problemen bij Delhaize

16/06/2017

Delhaize heeft te kampen met bevoorradingsproblemen, die het gevolg zijn van een samenloop van omstandigheden. De ontevredenheid is groot bij de aangesloten ondernemers, maar het hoofdkantoor belooft snel beterschap.  

Filet Pur: Klunzen, geldwolven en hansworsten

16/06/2017

Terwijl het leven duurder wordt, boter onbetaalbaar en sojamelk simpelweg verboden, gaan de foodretailers in binnen- en buitenland alweer stevig hun gang. Never a dull moment, in het weekoverzicht van RetailDetail Food.

Inditex ziet omzet en winst stijgen

16/06/2017

De Spaanse modegroep Inditex heeft er een sterk eerste kwartaal van 2017 opzitten, met een omzetstijging van 14% tot 5,569 miljard euro en een winststijging van 18% tot 654 miljoen.

AB InBev: “De biermarkt is ingrijpend veranderd”

16/06/2017

“De biermarkt was nog nooit zo boeiend als nu”, vindt sales director off-trade Benoit Bronckart van AB InBev. Er heerst een positieve vibe in de biercategorie. De brouwer omarmt meer dan ooit de diversiteit van het aanbod.

Back to top