Carrefour presteert in lijn met de verwachtingen

Carrefour presteert in lijn met de verwachtingen
4e opeenvolgende jaar van groei voor Carrefour

De Franse retailreus Carrefour heeft in 2015 de verwachtingen van de analisten bevestigd. Omzet en operationele winst stegen, al nam de nettowinst wel een flinke duik als gevolg van hogere eenmalige posten.

Ruim 2,5 miljard investeringen gepland

Met een recurrente operationele winst van 2,45 miljard euro (een stijging met net geen 2,5% en zelfs met +7% bij constante wisselkoersen) presteerde Carrefour in lijn met de verwachtingen: de analisten die het financiële nieuwsagentschap Bloomberg consulteerde, hadden hetzelfde bedrag vooropgesteld. De nettowinst, inclusief minderheidsbelangen, daalde door hogere eenmalige items wel met bijna een vijfde (-18%) tot 1,1 miljard euro.

 

Carrefour had zijn omzet al in januari bekendgemaakt: die steeg met 3,3% tot 86,3 miljard euro. Het concern kampte op zijn thuismarkt met de nasleep van de aanslagen in Parijs en met te warm warm weer in de laatste drie maanden van het jaar. Desondanks wisten alle formats in Frankrijk met groei uit te pakken. De rest van Europa, en dan met name Spanje en Italië, lieten een groeiversnelling optekenen.

 

Op de Belgische markt groeide de omzet in de winkels die minstens 12 maanden open zijn met 1% over het hele jaar. Brazilië, de op een na grootste markt van Carrefour, presteerde “excellent in een moeilijkere context”.

 

De Franse retailgigant maakte vanochtend ook bekend dat het in 2016 zo’n 2,5 à 2,6 miljard euro gaat investeren, onder meer in de opening van nieuwe winkels van verschillende formats. Over de geplande beursgang van vastgoedfiliaal Carmila viel dan weer te horen dat Carrefour “het juiste moment zal afwachten”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

25/04/2017

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Belangrijkste bedrijven Rocket Internet groeien verder

25/04/2017

De belangrijkste bedrijven van de Duitse incubator Rocket Internet zijn in 2016 verder blijven groeien op vlak van omzet. Daarnaast werd het verlies ook flink kleiner en Rocket Internet meent binnenkort zelfs winst te zullen maken.

LVMH neemt Dior over

25/04/2017

De Franse luxegroep LVMH heeft een overeenkomst gesloten met modemerk Christian Dior voor de overname van de 26% aandelen die nog niet in handen zijn van de groep. Het legt daarvoor 12,1 miljard euro neer.

Albert Heijn Boortmeerbeek heeft nieuwe eigenaars

24/04/2017

De medewerkers van de Albert Heijn in Boortmeerbeek weten eindelijk dat vanaf 1 juni een nieuwe uitbater de winkel overneemt. Voorlopig is wel nog niet duidelijk welke keten er aan de slag gaat.

Ikea denkt aan losstaande restaurants

24/04/2017

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Filet Pur: Het is maar een suggestie, Jef

21/04/2017

Sommige retailers hebben te veel geld, maar kunnen nog wat marketingideeën gebruiken. Azië heeft een alcoholprobleem en u moet echt meer groenten eten. Dat is slechts een greep uit alweer een vrolijk overzicht van de FMCG-week door RetailDetail Food.

Back to top