Transformatieplan Carrefour wordt uitgesteld | RetailDetail

Carrefour stelt Transformatieplan uit

Carrefour stelt Transformatieplan uit
© Shutterstock

De Franse retailgroep Carrefour had graag nog voor het einde van het jaar zijn nieuwe transformatieplan gepresenteerd, maar de directie van het supermarktbedrijf voelde zich gedwongen de deadline te verschuiven naar januari.

Stakingen vermijden

De beslissing om de nieuwe strategie na Nieuwjaar vrij te geven is bijzonder eenvoudig: Carrefour heeft angst voor stakingen. Omdat de feestdagen bijzonder belangrijk zijn voor de retailer, heeft die besloten om het transformatieplan pas in het nieuwe jaar bekend te maken en zo hopelijk rustige feestdagen te kunnen beleven.

 

Dat Carrefour zo voorzichtig omspringt met het vrijgegeven van het transformatieplan toont nog maar eens aan dat er meer dan waarschijnlijk drastische maatregelen zullen worden genomen. Analisten gaan er vanuit dat Carrefour tot 1 miljard euro zal moeten besparen om de resultaten terug op niveau te krijgen.

 

De vakbonden zijn ondertussen niet te spreken over de werkwijze van de directie. Zij willen immers zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. “Wij willen een routeplan. We hebben het hier over een herstructurering van de hypers en een vermindering van de kosten. We willen graag weten over welke winkels het gaat”, zegt Michel Enguelz, afgevaardige van de vakbond Force Ouvrière.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.