Transformatieplan Carrefour wordt uitgesteld | RetailDetail

Carrefour stelt Transformatieplan uit

Carrefour stelt Transformatieplan uit
© Shutterstock

De Franse retailgroep Carrefour had graag nog voor het einde van het jaar zijn nieuwe transformatieplan gepresenteerd, maar de directie van het supermarktbedrijf voelde zich gedwongen de deadline te verschuiven naar januari.

Stakingen vermijden

De beslissing om de nieuwe strategie na Nieuwjaar vrij te geven is bijzonder eenvoudig: Carrefour heeft angst voor stakingen. Omdat de feestdagen bijzonder belangrijk zijn voor de retailer, heeft die besloten om het transformatieplan pas in het nieuwe jaar bekend te maken en zo hopelijk rustige feestdagen te kunnen beleven.

 

Dat Carrefour zo voorzichtig omspringt met het vrijgegeven van het transformatieplan toont nog maar eens aan dat er meer dan waarschijnlijk drastische maatregelen zullen worden genomen. Analisten gaan er vanuit dat Carrefour tot 1 miljard euro zal moeten besparen om de resultaten terug op niveau te krijgen.

 

De vakbonden zijn ondertussen niet te spreken over de werkwijze van de directie. Zij willen immers zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. “Wij willen een routeplan. We hebben het hier over een herstructurering van de hypers en een vermindering van de kosten. We willen graag weten over welke winkels het gaat”, zegt Michel Enguelz, afgevaardige van de vakbond Force Ouvrière.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.