Carrefour test e-commerce distributiecentrum

Omdat het aantal online bestellingen blijft toenemen, wil Carrefour in België zijn 'Drive'-afhaalpunten gaan beleveren vanuit een specifiek distributiecentrum voor e-commerce (een zogenaamde dark store). Daartoe heeft de retailer een testproject opgestart.

 

"Online gaat exploderen"

De bestellingen voor de 'drives' werden tot nu toe vanuit de winkels klaargezet, maar dat model is niet vol te houden naarmate het aantal orders stijgt, zegt operationeel directeur franchise Giosino Cornacchia in een gesprek met RetailDetail. "Onze hypermarkten bijvoorbeeld ontvangen elke dag tientallen bestellingen, daar zijn drie à vier medewerkers constant mee bezig. Er zijn nu al franchisewinkels die gewoon niet meer kunnen volgen… We testen daarom een ‘dark store’ die momenteel een tiental drives belevert. De consument ziet geen verschil, voor de winkels is het minder werk: we hopen e-commerce op deze manier beter te rentabiliseren." 

 

Hij verwacht immers dat online ook in food gaat exploderen: "Vandaag is het nog maar 1,5% van de markt, maar het kan naar 3 à 5% gaan en dan moeten we klaar zijn. Winkels worden afhaalpunten en zullen ook aan huis gaan leveren, onder andere via ShipTo, maar ook op andere manieren. Alle pistes liggen open."

 

ShipTo, de dienst die met een elektrische bakfiets klanten belevert, blijft voorlopig beperkt tot Brussel-stad en groeit week na week. "We hebben nu 24 ‘shippers’, die elke week een groeiend aantal bestellingen aan huis leveren. De gemiddelde korf ligt twee tot vier keer hoger dan in de winkel, en we krijgen van klanten zeer positieve reacties: een rating van 4,5 op 5." 

 

 

Benieuwd naar de e-commerce-ambities van Carrefour, en naar de andere innovaties die de retailer binnenkort in de markt zet? Innovatiedirecteur Arnaud Lesne onthult één en ander op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op 24 oktober in Mechelen. Staan er onder andere ook op het podium: sterrenchef Seppe Nobels van restaurant Graanmarkt 13, Chris Van Hoof van Imec, Priscilla Cornet van Coca-Cola European Partners en e-commercemanager Jonathan Hertog van Delhaize. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen.