Carrefour Urbano: supermarkt wordt dienstenhub

Carrefour Urbano: supermarkt wordt dienstenhub

De evolutie van productretail naar dienstenretail is ook Carrefour niet ontgaan: in Italië ontwikkelt de retailer een nieuw type stadssupermarkt, waarin ook diensten van vaklui tot het aanbod behoren. 

Loodgieter nodig? 

Carrefour market Urbano is de naam van de supermarkt in stadsuitvoering die de keten deze zomer heeft geopend in het centrum van Turijn. De winkel is 785 m² groot, verkoopt zo’n 8500 referenties en is 24 uur per dag en zeven dagen per week open, zoals wel meer Italiaanse Carrefourwinkels. Shoppers vinden er onder andere afhaalmaaltijden, sushi, bio- en streekproducten en een uitgebreide wellnessafdeling. Op zich niks bijzonders. 

 

De grote nieuwigheid in de winkel is de dienstenafdeling Blue Box. Dat je daar foto’s kunt uitprinten, je was kunt uitbesteden of je online bestellingen kunt afhalen, is ook niet zo uitzonderlijk. Wél origineel is het feit dat Carrefour hier van 9u tot 21u vaklui ter beschikking stelt van het cliënteel: wie snel een elektricien, een slotenmaker, een schoenmaker of een hersteller voor z’n boiler of airco nodig heeft, kan hier terecht. Carrefour werkt voor deze service samen met Europ Assistance en wil in de toekomst nog meer diensten toevoegen, waaronder kinderopvang. 

 

Service voor stadsmensen

Een andere innovatie is de Lunchbox: je kunt ’s ochtends online een lunch naar je smaak samenstellen, en die tegen de middag gaan afhalen in de winkel. Klanten kunnen bovendien ter plaatse in het Market Café terecht voor koffie, sap en gebak, maar ook om hun smartphone op te laden en van de gratis wifi gebruik te maken. 

 

Met het nieuwe concept wil Carrefour naar eigen zeggen een concreet antwoord bieden op alle dagelijkse behoeften van de klanten, en dan vooral van de vele alleenstaande mensen die in de steden wonen. De winkel wordt dus een echte dienstenhub voor stadsbewoners. Dit najaar gaat Carrefour in Italië nog meer stadssupermarkten van dit type openen, onder andere in Milaan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top