Carrefour verandert gevelcommunicatie in België | RetailDetail

Carrefour verandert gevelcommunicatie in België

Carrefour verandert gevelcommunicatie in België

Het Franse Carrefour gaat de formulenamen van zijn Belgische winkelconcepten aanpassen. Het nieuwste hypermarktconcept Planet gaat voor de bijl: alle hypermarkten zullen weldra eenvoudigweg ‘Carrefour’ heten. Op de gevels van de Express- en Market-vestigingen verdwijnt het woord Carrefour dan weer, om enkel de belettering Market of Express en het logo te krijgen.

In navolging van Franse thuismarkt

Geheel verrassend is het nieuws weliswaar niet: de gevelcommunicatie was één van de eerste dingen die Georges Plassat bij zijn aantreden als groepstopman in Frankrijk veranderde. De zogezegd verwarrende veelheid aan formulenamen werd er vervangen door de benamingen ‘Market’, ‘City’ en ‘Montagne’.

 

De officiële uitleg klonk dat “de naam Carrefour op zich al voldoende is”, al is het in België net vooral die naam Carrefour die nu uit het straatbeeld zal verdwijnen. Ook de benaming Planet sneuvelde in Frankrijk, al was het daar eerder te verklaren door het feit dat het Planet-concept op de Franse thuismarkt op een sisser is uitgedraaid. Belgisch topman Gérard Lavinay verzekerde toen nog dat het Planet-concept in België zou blijven bestaan, omdat het hier wel succesvol was.

 

Verandering, maar voor wie?

Waarom die plots naamsveranderingen in België, is dan de grote vraag - vooral aangezien de keten in België al altijd te kampen heeft met een hele generatie die het nog steeds over voorganger ‘GB’ heeft. Daar heeft het enseigne dan ook nog maar enkele jaren geleden tegen ten strijde getrokken met een grotere standaardisering.

 

Gaat de supermarktketen nu toch weer de lokale toer op en poogt het de franchisers een meer zelfstandig imago geven? Of schuilt er meer achter en wil Carrefour de greep op de kleinere winkels op deze manier langzaamaan helemaal lossen om ze op termijn zelfs te verkopen? De zet maakt de weg weer vrij voor alle mogelijke scenario’s en speculaties.

 

Duidelijkere differentiatie formules

Vera Vermeeren, woordvoerder van Carrefour België, bevestigt dat de nieuwe gevelcommunicatie al langer in de pijplijn zat en in lijn ligt met de intentie op groepsniveau om de positionering van de verschillende formules te vereenvoudigen en te verduidelijken. “In de laatste nieuwe winkelconcepten van Express is dit nu al het geval. Er zijn reeds een viertal winkels waar de gevelsignalisatie bestaat uit het woord ‘Express’ en het logo”, aldus Vermeeren.

 

Dat dit zou zijn om de winkels op termijn gemakkelijker te kunnen afstoten, ontkent Vermeeren evenwel met klem. De bedoeling zou integendeel zijn om de verschillende formules sterker van elkaar te differentiëren. “Nu is het voor de klanten soms niet duidelijk bij welke formule ze nu eigenlijk binnenstappen. De insteek is echt de identiteit te versterken. Market willen we zo positioneren als een echte versspecialist, Express als een flexibele buurtwinkel met ruime openingsuren en de hypermarkten als een combinatie van lage prijzen met beleving en winkelplezier.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top