Carrefour volgende overnameprooi Amazon? | RetailDetail

Carrefour volgende overnameprooi Amazon?

Carrefour volgende overnameprooi Amazon?
defotoberg / Shutterstock.com

Volgens groeiende geruchten aast Amazon na de overname van Whole Foods ook op Carrefour. Het aandeel van de Franse distributiegroep was alvast meteen het sterkst stijgende hoofdfonds op de beurs van Parijs.

Klap voor concurrenten

Het was zakenblad Valeurs Actuelles dat met de geruchten de verkoop van het Carrefour-aandeel aanwakkerde. De aankoop zou steek houden, aldus het Franse blad: Carrefours 13 miljard beurswaarde is verwaarloosbaar tegenover de 394 miljard van Amazon. Voor de Amerikanen kan Carrefour bovendien de doorbraak naar de Europese foodmarkt, net zoals Whole Foods dat was voor de Amerikaanse. Concurrenten als Ahold Delhaize zouden met de nieuwe overname echter (alweer) een nieuwe klap krijgen.

 

De waarde van Carrefour voor Amazon is duidelijk: het Franse bedrijf heeft een enorm distributienetwerk in (vooral) Europa, een regio waar online verkoop van voedingswaren nog een enorme groei kan kennen. Meer dan 95% van de omzet komt immers nog steeds uit fysieke winkels. 

 

Toch geloven niet alle analisten in het scenario dat volgens de geruchten zou voorliggen. Nog steeds volgens Valeurs Actuelles zouden kenners van Kepler Cheuvreux eerder geloven in een samenwerking met Google dan een overname door Amazon. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.