Carrefour wil 130 winkels van Coop d’Alsace overnemen

Carrefour wil 130 winkels van Coop d’Alsace overnemen

De Franse warenhuisgroep Carrefour is in exclusieve onderhandelingen om het gros van de Coop d’Alsace-buurtwinkels over te nemen. De voorgenomen transactie past in het opzet van topman Georges Plassat om de positie op de thuismarkt te versterken: in de Elzas is Carrefour immers ondervertegenwoordigd.

“Carrefour biedt beste garanties”

Coop d’Alsace zocht voor de winkels naar een oplossing, omdat het bedrijf te sterke concurrentie van zowel Franse als Duitse winkelketens ondervindt en daardoor al geruime tijd in zware financiële moeilijkheden zit. Aanvankelijk werd gedacht dat concurrent Casino met de winkels van Coop d’Alsace aan de haal zou gaan, omdat die keten instaat voor de bevoorrading van de keten. De besprekingen liepen echter op niets uit.

 

Volgens de raad van bestuur van Coop d’Alsace biedt Carrefour nu de beste garanties voor het behoud van de werkgelegenheid, het behoud van de winkelpunten en de valorisatie van lokale producten. Carrefour toont zich bereid om meer dan 90% van de 144 winkels en 440 gesalarieerden over te nemen. Voor de winkels die niet worden overgenomen, wordt een oplossing gezocht.

 

Carrefour ondervertegenwoordigd in het oosten

Voor Carrefour biedt de overname een mogelijkheid om zijn beperkte aanwezigheid in het oosten van Frankrijk uit te breiden. Carrefour wil daarom de winkels in de stedelijke centra omdopen tot Carrefour Market, Carrefour City of Carrefour Express. De winkels in landelijke gebieden blijven in eerste instantie onder hun oude merknaam voortwerken.

 

Eerder verkocht Coop d’Alsace al de 22 supermarkten en 6 hypermarkten die het uitbaatte aan E.Leclerc. Coop d’Alsace behoudt na het afstoten van de buurtwinkels nog vier cafetaria’s, een logistiek centrum en een industriële beenhouwerij. Die laatste zal trouwens blijven instaan voor de bevoorrading van de buurtwinkels en eventueel ook van andere Carrefour-winkels in het oosten van Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top