Carrefour wil 130 winkels van Coop d’Alsace overnemen

Carrefour wil 130 winkels van Coop d’Alsace overnemen

De Franse warenhuisgroep Carrefour is in exclusieve onderhandelingen om het gros van de Coop d’Alsace-buurtwinkels over te nemen. De voorgenomen transactie past in het opzet van topman Georges Plassat om de positie op de thuismarkt te versterken: in de Elzas is Carrefour immers ondervertegenwoordigd.

“Carrefour biedt beste garanties”

Coop d’Alsace zocht voor de winkels naar een oplossing, omdat het bedrijf te sterke concurrentie van zowel Franse als Duitse winkelketens ondervindt en daardoor al geruime tijd in zware financiële moeilijkheden zit. Aanvankelijk werd gedacht dat concurrent Casino met de winkels van Coop d’Alsace aan de haal zou gaan, omdat die keten instaat voor de bevoorrading van de keten. De besprekingen liepen echter op niets uit.

 

Volgens de raad van bestuur van Coop d’Alsace biedt Carrefour nu de beste garanties voor het behoud van de werkgelegenheid, het behoud van de winkelpunten en de valorisatie van lokale producten. Carrefour toont zich bereid om meer dan 90% van de 144 winkels en 440 gesalarieerden over te nemen. Voor de winkels die niet worden overgenomen, wordt een oplossing gezocht.

 

Carrefour ondervertegenwoordigd in het oosten

Voor Carrefour biedt de overname een mogelijkheid om zijn beperkte aanwezigheid in het oosten van Frankrijk uit te breiden. Carrefour wil daarom de winkels in de stedelijke centra omdopen tot Carrefour Market, Carrefour City of Carrefour Express. De winkels in landelijke gebieden blijven in eerste instantie onder hun oude merknaam voortwerken.

 

Eerder verkocht Coop d’Alsace al de 22 supermarkten en 6 hypermarkten die het uitbaatte aan E.Leclerc. Coop d’Alsace behoudt na het afstoten van de buurtwinkels nog vier cafetaria’s, een logistiek centrum en een industriële beenhouwerij. Die laatste zal trouwens blijven instaan voor de bevoorrading van de buurtwinkels en eventueel ook van andere Carrefour-winkels in het oosten van Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top