Carrefour wil leeftijdsgrens CEO optrekken

Carrefour wil leeftijdsgrens CEO optrekken

Carrefour wil leeftijdsgrens CEO optrekken

De Franse distributiereus Carrefour vraagt zijn aandeelhouders om de leeftijdsgrens voor zijn président-directeur-général op te trekken van 70 naar 75 jaar. Al hoeft dat niet te betekenen dat huidig topman Georges Plassat langer aanblijft.

Op  naar splitsing topfunctie?

Carrefour Groupe wil de leeftijdslimiet voor zijn topman optrekken van 70 naar 75 jaar en vraagt daarvoor groen licht op zijn eerstkomende aandeelhoudersvergadering half juni. Volgens persbureau Reuters zou de achterliggende bedoeling zijn om, wanneer de functie van PDG zou worden opgesplitst (een aparte bestuursvoorzitter en een aparte CEO), enkele huidige bestuurders de kans te geven om op de voorzittersstoel te gaan zitten.

 

Het moet gezegd dat er in de 17-koppige raad van bestuur van Carrefour Groupe nogal wat mensen zetelen met flink wat jaren op de teller: Abilio Diniz is 80 jaar, Amaury de Cèze 71, Philippe Houzé en Bertrand de Montesquiou zijn er 69 en Bernard Arnault, Georges Ralli en René Brillet ook al 68. Carrefour zelf wilde geen commentaar geven.

 

Wie volgt Georges Plassat op?

Toch hoeft het optrekken van de leeftijdsgrens bij Carrefour niet te betekenen dat huidig topman Georges Plassat langer zal of wil aanblijven. Het mandaat van de best verdienende PDG uit de Franse beursindex CAC40 ‑ hij streek vorig jaar 9,73 miljoen euro op (twee keer meer dan het gemiddelde!) ‑ loopt officieel af in 2018, maar zelf heeft hij altijd gesteld dat hij één jaar eerder al zijn opvolger wil kennen en inwerken.

 

Nog altijd volgens Reuters zou de naam van die opvolger op de algemene vergadering kunnen worden bekendgemaakt. Plassat heeft altijd gepleit voor een interne kandidaat teneinde een “breuk met de huidige strategie” te vermijden, maar de grootste aandeelhouders ‑ de familie Houzé (Galeries Lafayette), Bernard Arnault (LVMH) en de Braziliaan Abilio Diniz (ex- Grupo Pão de Açúcar) ‑ lijken eerder geneigd te opteren voor een buitenstaander.

 

Pascal Clouzard (directeur van Carrefour Spanje), Alain Caparros (die binnenkort opstapt bij het Duitse Rewe) en Hubert Joly (algemeen directeur van het Amerikaanse Best Buy) zouden tot de grootste kanshebbers behoren.

 

Opmerkelijk: de beslissing van Carrefour komt een kleine week nadat grote concurrent Casino ook al de leeftijdsgrens voor zijn CEO optrok van 70 naar 75 jaar. Daardoor kan de nu 68-jarige topman Jean-Charles Naouri (wiens mandaat in 2019 afloopt) er nog vijf jaar bij doen. Naouri, sinds 1992 de hoofdaandeelhouder van Casino, leidt de groep al sinds 2005.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.