Carrefour-winkels in Genk en Belle-Île (Luik) blijven toch open | RetailDetail

Carrefour-winkels in Genk en Belle-Île (Luik) blijven toch open

Carrefour-winkels in Genk en Belle-Île (Luik) blijven toch open
Foto: Shutterstock

De Carrefour-winkels van Genk en Belle-Île (Luik) kunnen wellicht toch openblijven, ondanks eerdere berichten dat de vestigingen volgens het Transformatieplan moesten sluiten. Er zou ook meer tewerkstelling kunnen behouden worden in vier andere winkels.

 

Hypermarkten worden gereduceerd tot supermarkten

Hoewel de directie van Carrefour België in  haar herstructureringsaankondigingen van eind januari de sluiting van de hypermarkten van Genk en Belle-Île voorzag, zegt de directie nu bereid te zijn om de vestigingen toch open te houden. Ze zullen dan het statuut van een geïntegreerde supermarkt krijgen, met het daarbijhorende format en arbeids- en loonvoorwaarden. De winkels zullen ook verkleinen.

 

Er zullen ook minder jobs verloren gaan dan eerst voorzien in de winkels van Westerlo, Brugge St-Kruis, Haine-St-Pierre en Turnhout. Al moet daarvoor wel eerst nog een akkoord worden bereikt tussen de directie en de vakbonden, ook over de andere elementen van het transformatieplan, waarschuwt de directie. Mogelijk wil Carrefour dit goede nieuws dus gaan gebruiken als de drukkingsmiddel ten opzichte van de vakbonden, om er een nieuwe werkorganisatie voor de Hypermarkten Carrefour door te krijgen. De supermarktketen wil van de bijzondere voorwaarden - met hogere loonkost - af die medewerkers vandaag in de hypermarkten krijgen. 

 

Het gaat nu de bedreigde hypermarkten uitbaten als supermarkten en ze ook in oppervlakte verkleinen. Zo wordt de vestiging van Belle-Île in Luik, mits akkoord van de uitbater van het winkelcentrum, verkleind van hypermarkt tot supermarkt. Ook de Carrefour-hypermarkt in Genk wacht hetzelfde lot, althans tot het einde van het huurcontract in december 2019. Daarna wordt opnieuw bekeken wat er met de vestiging gebeurt.

 

De hypermarkten van Westerlo, Brugge St-Kruis en Haine-St-Pierre worden eveneens supermarkten, maar blijven wel extra groot qua oppervlakte "om zo meer services aan de klanten te kunnen bieden en de impact op het personeel te kunnen beperken", klinkt het. De winkeloppervlakte van de Hypermarkt Carrefour van Turnhout vermindert zelfs helemaal niet, maar wel hoopt Carrefour daar een of meerdere partners te vinden om mee hun intrek te nemen in de winkel.  

 

Carrefour zit op 24 april samen met de vakbonden om deze maatregelen verder met hen te bespreken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.