Carrefour zet punt achter moeilijk jaar | RetailDetail

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar
Shutterstock

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

 

Zwakke cijfers

Voor het volledige boekjaar 2017 realiseerde de retailer een omzet van 88,2 miljard euro. De vergelijkbare groei bedroeg slechts 1,6%, tegenover 3% in 2016. De verwachte operationele winst zal uitkomen op ongeveer 2 miljard euro, een daling met 15%. Die zwakke cijfers zijn volgens Carrefour te wijten aan slabakkende foodverkopen, vooral in de tweede jaarhelft. De non-food omzet steeg wel. De retailer staat onder druk in thuismarkt Frankrijk, terwijl de distributiekosten en de investeringen oplopen.

 

Toch was er lichte verbetering merkbaar in het vierde kwartaal, met een vergelijkbare groei van 1,9%. In Frankrijk kon de retailer profiteren van een succesvolle Black Friday en een goed eindejaar. Spanje en Italië bleven het moeilijk hebben, Polen en vooral Roemenië groeien wel. En België? In het vierde kwartaal was er een vooruitgang met 0,8% like-for-like, tot 1,2 miljard euro. Over het volledige jaar 2017 bleef de omzet steken op 4,4 miljard euro, een stijging met amper 0,3%.

 

Op dinsdag 23 januari zal CEO Alexandre Bompard zijn transformatieplan voor de groep uiteenzetten. Naar verwachting wil hij de e-commerceactiviteiten opdrijven. Zopas nog maakte de retailer bekend dat hij een minderheidsbelang neemt van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. Andere maatregelen die wellicht op tafel komen: zondagsopening voor hypermarkten, het in franchise geven van filialen, een sterker partnership met Fnac Darty, sluiting van onrendabele winkels, en een vereenvoudiging van de organisatie, met mogelijk ontslagen op de hoofdkantoren tot gevolg. Ook in België wachten vakbonden en medewerkers in spanning af. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.