Carrefour zet punt achter moeilijk jaar | RetailDetail

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar
Shutterstock

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

 

Zwakke cijfers

Voor het volledige boekjaar 2017 realiseerde de retailer een omzet van 88,2 miljard euro. De vergelijkbare groei bedroeg slechts 1,6%, tegenover 3% in 2016. De verwachte operationele winst zal uitkomen op ongeveer 2 miljard euro, een daling met 15%. Die zwakke cijfers zijn volgens Carrefour te wijten aan slabakkende foodverkopen, vooral in de tweede jaarhelft. De non-food omzet steeg wel. De retailer staat onder druk in thuismarkt Frankrijk, terwijl de distributiekosten en de investeringen oplopen.

 

Toch was er lichte verbetering merkbaar in het vierde kwartaal, met een vergelijkbare groei van 1,9%. In Frankrijk kon de retailer profiteren van een succesvolle Black Friday en een goed eindejaar. Spanje en Italië bleven het moeilijk hebben, Polen en vooral Roemenië groeien wel. En België? In het vierde kwartaal was er een vooruitgang met 0,8% like-for-like, tot 1,2 miljard euro. Over het volledige jaar 2017 bleef de omzet steken op 4,4 miljard euro, een stijging met amper 0,3%.

 

Op dinsdag 23 januari zal CEO Alexandre Bompard zijn transformatieplan voor de groep uiteenzetten. Naar verwachting wil hij de e-commerceactiviteiten opdrijven. Zopas nog maakte de retailer bekend dat hij een minderheidsbelang neemt van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. Andere maatregelen die wellicht op tafel komen: zondagsopening voor hypermarkten, het in franchise geven van filialen, een sterker partnership met Fnac Darty, sluiting van onrendabele winkels, en een vereenvoudiging van de organisatie, met mogelijk ontslagen op de hoofdkantoren tot gevolg. Ook in België wachten vakbonden en medewerkers in spanning af. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.