Carrefour ziet omzet in België teruglopen

Carrefour ziet omzet in België teruglopen

Carrefour heeft zijn verkoopcijfer in België tijdens het tweede kwartaal van 2013 op vergelijkbare basis met 1% (0,4% organisch) zien teruglopen. In het eerste kwartaal was er nochtans nog een vooruitgang van 3,1% (3,6% organisch) tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Het wordt nu wachten op de cijfers van Delhaize en Colruyt om te weten of dit een algemene markttrend is.

Europese omzetdaling voor Carrefour

Met de daling van 1% presteert de Belgische tak van Carrefour nochtans nog tamelijk goed. In de totaliteit van de Europese landen buiten Frankrijk zag de distributeur zijn omzet op vergelijkbare basis tussen begin april en eind juni immers met 4,2% dalen.

 

De distributiegroep verwijst daarvoor naar de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de blijvende moeilijke economische toestand. In Spanje bedroeg de terugval op vergelijkbare basis 2,6%, in Italië liep hij zelfs op tot 9,9%.

 

De Europese omzet van Carrefour buiten Frankrijk was het voorbije kwartaal goed voor 5,2 miljard euro. Dat is de kleine helft van het totale verkoopcijfer van 10,8 miljard euro dat de distributeur buiten het thuisland realiseert.

 

Latijns-Amerika en ‘convenience’ sterkhouders

De totale omzet van Carrefour, inclusief btw, kwam tijdens het tweede kwartaal uit op 20,46 miljard euro. Dat was bij vaste wisselkoersen een toename van 1,3%. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei nog 0,2%.

 

In Azië, goed voor 1,7 miljard euro, was er op vergelijkbare basis een terugloop van de omzet met 0,1%. In Latijns-Amerika, waar een verkoopcijfer van 3,9 miljard euro werd gerealiseerd, werd een groei op vergelijkbare basis van 8,5% opgetekend.

 

In Frankrijk zelf boekte Carrefour dan weer een omzet van 9,65 miljard euro. Op vergelijkbare basis was dit een daling met 0,6% tegenover dezelfde periode van 2013. Hoewel de hypermarkten met 1,2% afslankten, deden de convenience-winkels het wel goed: zij dikten op vergelijkbare basis 3,0% aan.

 

In het tweede kwartaal opende of kocht Carrefour in totaal 79.000 m² aan verkoopoppervlakte bij. Worden daar de gesloten of verkochte oppervlaktes afgetrokken, kwam er netto nog 24.000 m² bij. De groep Carrefour telde eind juni wereldwijd 10.102 verkooppunten, waarvan 4.743 in Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigen merken stuwen omzet Wessanen

24/10/2017

In het derde kwartaal is de omzet van voedingsbedrijf Wessanen met 7% gegroeid. Dat was vooral te danken aan goede prestaties van de eigen merken: bij sommige merken was er zelfs tweecijferige groei.

Carrefour Belgium herschikt directiecomité

24/10/2017

Guillaume de Colonges, die sinds kort ook operationeel verantwoordelijk is voor Carrefour België, heeft zijn strategische prioriteiten duidelijk gemaakt en zijn directieteam in België herschikt. 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top