Carrefour ziet omzet in België teruglopen | RetailDetail

Carrefour ziet omzet in België teruglopen

Carrefour ziet omzet in België teruglopen

Carrefour heeft zijn verkoopcijfer in België tijdens het tweede kwartaal van 2013 op vergelijkbare basis met 1% (0,4% organisch) zien teruglopen. In het eerste kwartaal was er nochtans nog een vooruitgang van 3,1% (3,6% organisch) tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Het wordt nu wachten op de cijfers van Delhaize en Colruyt om te weten of dit een algemene markttrend is.

Europese omzetdaling voor Carrefour

Met de daling van 1% presteert de Belgische tak van Carrefour nochtans nog tamelijk goed. In de totaliteit van de Europese landen buiten Frankrijk zag de distributeur zijn omzet op vergelijkbare basis tussen begin april en eind juni immers met 4,2% dalen.

 

De distributiegroep verwijst daarvoor naar de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de blijvende moeilijke economische toestand. In Spanje bedroeg de terugval op vergelijkbare basis 2,6%, in Italië liep hij zelfs op tot 9,9%.

 

De Europese omzet van Carrefour buiten Frankrijk was het voorbije kwartaal goed voor 5,2 miljard euro. Dat is de kleine helft van het totale verkoopcijfer van 10,8 miljard euro dat de distributeur buiten het thuisland realiseert.

 

Latijns-Amerika en ‘convenience’ sterkhouders

De totale omzet van Carrefour, inclusief btw, kwam tijdens het tweede kwartaal uit op 20,46 miljard euro. Dat was bij vaste wisselkoersen een toename van 1,3%. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei nog 0,2%.

 

In Azië, goed voor 1,7 miljard euro, was er op vergelijkbare basis een terugloop van de omzet met 0,1%. In Latijns-Amerika, waar een verkoopcijfer van 3,9 miljard euro werd gerealiseerd, werd een groei op vergelijkbare basis van 8,5% opgetekend.

 

In Frankrijk zelf boekte Carrefour dan weer een omzet van 9,65 miljard euro. Op vergelijkbare basis was dit een daling met 0,6% tegenover dezelfde periode van 2013. Hoewel de hypermarkten met 1,2% afslankten, deden de convenience-winkels het wel goed: zij dikten op vergelijkbare basis 3,0% aan.

 

In het tweede kwartaal opende of kocht Carrefour in totaal 79.000 m² aan verkoopoppervlakte bij. Worden daar de gesloten of verkochte oppervlaktes afgetrokken, kwam er netto nog 24.000 m² bij. De groep Carrefour telde eind juni wereldwijd 10.102 verkooppunten, waarvan 4.743 in Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top