Carrefour ziet omzet in België teruglopen

Carrefour ziet omzet in België teruglopen

Carrefour heeft zijn verkoopcijfer in België tijdens het tweede kwartaal van 2013 op vergelijkbare basis met 1% (0,4% organisch) zien teruglopen. In het eerste kwartaal was er nochtans nog een vooruitgang van 3,1% (3,6% organisch) tegenover dezelfde periode van vorig jaar. Het wordt nu wachten op de cijfers van Delhaize en Colruyt om te weten of dit een algemene markttrend is.

Europese omzetdaling voor Carrefour

Met de daling van 1% presteert de Belgische tak van Carrefour nochtans nog tamelijk goed. In de totaliteit van de Europese landen buiten Frankrijk zag de distributeur zijn omzet op vergelijkbare basis tussen begin april en eind juni immers met 4,2% dalen.

 

De distributiegroep verwijst daarvoor naar de slechte weersomstandigheden in het voorjaar en de blijvende moeilijke economische toestand. In Spanje bedroeg de terugval op vergelijkbare basis 2,6%, in Italië liep hij zelfs op tot 9,9%.

 

De Europese omzet van Carrefour buiten Frankrijk was het voorbije kwartaal goed voor 5,2 miljard euro. Dat is de kleine helft van het totale verkoopcijfer van 10,8 miljard euro dat de distributeur buiten het thuisland realiseert.

 

Latijns-Amerika en ‘convenience’ sterkhouders

De totale omzet van Carrefour, inclusief btw, kwam tijdens het tweede kwartaal uit op 20,46 miljard euro. Dat was bij vaste wisselkoersen een toename van 1,3%. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei nog 0,2%.

 

In Azië, goed voor 1,7 miljard euro, was er op vergelijkbare basis een terugloop van de omzet met 0,1%. In Latijns-Amerika, waar een verkoopcijfer van 3,9 miljard euro werd gerealiseerd, werd een groei op vergelijkbare basis van 8,5% opgetekend.

 

In Frankrijk zelf boekte Carrefour dan weer een omzet van 9,65 miljard euro. Op vergelijkbare basis was dit een daling met 0,6% tegenover dezelfde periode van 2013. Hoewel de hypermarkten met 1,2% afslankten, deden de convenience-winkels het wel goed: zij dikten op vergelijkbare basis 3,0% aan.

 

In het tweede kwartaal opende of kocht Carrefour in totaal 79.000 m² aan verkoopoppervlakte bij. Worden daar de gesloten of verkochte oppervlaktes afgetrokken, kwam er netto nog 24.000 m² bij. De groep Carrefour telde eind juni wereldwijd 10.102 verkooppunten, waarvan 4.743 in Frankrijk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan, waarbij vooral de hypermarkten onder de loep worden genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top