Casino beëindigt bittere strijd met Braziliaanse zakenpartner | RetailDetail

Casino beëindigt bittere strijd met Braziliaanse zakenpartner

Casino beëindigt bittere strijd met Braziliaanse zakenpartner

De Franse warenhuisgroep Casino en zijn Braziliaanse zakenpartner Abilio Diniz hebben een einde gemaakt aan hun twee jaar durende bittere dispuut rond hun gemeenschappelijke Braziliaanse distributeur Compañia Brasileira de Distribuição, het bedrijf achter de keten Pão de Açúcar. Het wordt opgelost met een aandelenruil en met het opstappen van Diniz als voorzitter.

De man die Casino in Brazilië “verraadde”...

Pão de Açúcar is de grootste retailer van Brazilië met in 2012 een omzet van 57,2 miljard real of omgerekend zowat 18,8 miljard euro. Tot 2005 was de distributeur volledig eigendom van de familie Diniz, maar toen werd besloten de onderneming in schijfjes te verkopen aan het Franse concern Casino. De laatste transactie was gepland voor 2012.


In 2011, op een moment dat de Brazilianen nog steeds de meerderheid van de aandelen in handen hadden, kwam er echter een kink in de kabel: Abilio Diniz pleitte toen voor een fusie van Pão de Açúcar met de Braziliaanse belangen van Carrefour. Op die manier zou concurrent Carrefour een voet in huis krijgen. Het leverde Diniz de afzetting als voorzitter van het bedrijf op.


... trekt aan het kortste eind

Een nieuwe aanvaring dateert van mei dit jaar. Na zijn passage bij Pão de Açúcar werd Diniz immers benoemd tot voorzitter van Brasil Foods, een van de belangrijkste leveranciers van Casino. Volgens het concern kan dat aanleiding geven tot belangenconflicten en dus verzetten de Fransen zich opnieuw.


Na maanden van gehakketak komt er nu toch een akkoord. Het voorziet erin dat  Diniz een minderheidsbelang krijgt van 7,3 procent in Pão de Açúcar. Aan zijn aandelen zijn evenwel geen stemrechten verbonden.


In ruil ontvangt Casino van de familie Diniz de resterende aandelen in Wilkes, een holding boven Pão de Açúcar. Voorts neemt Abilio Diniz ontslag uit al zijn functies bij ondernemingen uit de distributiegroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.