Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei
Shutterstock

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Consument kiest vanuit gezondheid

Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de gezondheidsbewuste consument. Dat kwam toch voren naar tijdens de Free From/Functional Food Expo, die gisteren en vandaag plaatsvindt. Op de vierde vakbeurs, die ditmaal wordt gehouden in RAI Amsterdam, zijn innovaties te zien in lactosevrij, glutenvrij en trends in het health & vital food-segment.

 

"De groei van de  lactosevrije en zuivelvrije markt wordt met name gedreven door de factor 'healthy lifestyle'. In Groot Brittannië gebruikt momenteel zo’n 12 procent van de consumenten geen producten met lactose, waarvan 6 procent dat niet doet omdat zij lactosevrij als gezonder beschouwen. En niet omdat zij een lactose-intolerantie of allergie hebben", stelt David Jago, directeur Innovation en Insight van marktonderzoekbureau Mintel.

 

"Ik zie in de toekomst kansen in het ontwikkelen van nieuwe producten als alternatief voor zuivelproducten, zoals kaas en desserts. Smaak is hierbij de belangrijkste aankoopfactor. Amandelen en kokosnoot worden de nieuwe vervangers van soja", voorspelt Jago. 

 

Finland voorloper in lactosevrij

Met name West- en Oost-Europa en Latijns Amerika stuwen de groei van de lactosevrij markt. "Die zal naar verwachting toenemen van momenteel 6 procent naar 11 en 10 procent in 2020", zo verwacht Jose Roseboom, senior marketing communications manager van DSM Food Specialties.

 

"In Finland bijvoorbeeld vormen lactosevrije producten een mainstreamsegment, dat breed verkrijgbaar is in supermarkten en restaurants. Ook in Colombia zien we deze trend. In andere landen daarentegen moet deze markt nog worden ontwikkeld”, aldus Roseboom.

 

Food Blogger Convention: samenwerken met foodmerken

Tijdens de beurs ging ook voor de eerste maal het European Food Blogger Convention van start. Meer dan 300 bloggers uit heel Europa belichtten het assortiment 'free from'-producten en ontvingen informatie over innovaties en nieuwe technologieën.

 

"Foodbloggers zijn voor voedingsfabrikanten een groeiende en in toenemende mate bepalende factor om een merk bij de consument onder de aandacht te brengen", vertelt mede-organisator en blogger Carlijn Bröring. "Sommige foodbloggers hebben meer dan honderdduizend volgers. Zij kunnen een positieve invloed uitoefenen op nieuw gelanceerde en bestaande foodmerken."

 

"Foodmerken werken steeds meer samen met bloggers om een online community rond hun merken te creëreren en hen van hieuws en informate te voorzien. Ook media werken steeds meer samen met bloggers. Daarom is er een sterke behoefte aan een platform voor kennis en contacten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Financiële logica bepaalt koers FMCG

21/02/2017

Het afspringen van een deal met Kraft Heinz betekent slechts uitstel van executie voor Unilever. Uiteindelijk gaat het eerder om geld dan om de consument in de FMCG-sector. Niemand ontsnapt aan de focus op kosten en marges.

Fairtrade groeit, met dank aan discounters

21/02/2017

Voedingsproducten uit eerlijke handel beleefden in 2016 een opvallend sterk jaar. De opmerkelijke groei is voor een groot deel te danken aan het engagement van discountketens als Lidl, Aldi en Action

McDonald’s lanceert vegetarisch menu

21/02/2017

Fastfoodketen McDonald's wil met vegetariërs een nieuwe markt aanboren en lanceert daarom een aantal producten die kip vervangen door vleesvervangers.

Filet Pur: Een gelukzalige staat van ontkenning

17/02/2017

Krijgt Warren Buffet gelijk? Is Paul Bulcke gebuisd? Wordt Jef Colruyt veganist? Het antwoord op deze en andere prangende vragen ontdekt u in het wekelijkse FMCG-overzicht van RetailDetail Food

Productie Vitabis weg uit Herentals

17/02/2017

De productie van Vitabis en Betterfood wordt door moederbedrijf Mondelez weggehaald uit Herentals en verhuisd naar een gespecialiseerde fabriek in Frankrijk. De verhuis zou niet tot banenverlies leiden.

Alvo Kieldrecht kreeg make-over

17/02/2017

"Wauw, wat lijkt die winkel groot, zeg!" Dirk Maes glundert als hij het compliment voor de zoveelste keer in ontvangst mag nemen. De complete make-over die hij zijn Alvo-supermarkt in Kieldrecht recent heeft laten ondergaan, is overduidelijk geslaagd.

Back to top