Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei
Shutterstock

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Consument kiest vanuit gezondheid

Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de gezondheidsbewuste consument. Dat kwam toch voren naar tijdens de Free From/Functional Food Expo, die gisteren en vandaag plaatsvindt. Op de vierde vakbeurs, die ditmaal wordt gehouden in RAI Amsterdam, zijn innovaties te zien in lactosevrij, glutenvrij en trends in het health & vital food-segment.

 

"De groei van de  lactosevrije en zuivelvrije markt wordt met name gedreven door de factor 'healthy lifestyle'. In Groot Brittannië gebruikt momenteel zo’n 12 procent van de consumenten geen producten met lactose, waarvan 6 procent dat niet doet omdat zij lactosevrij als gezonder beschouwen. En niet omdat zij een lactose-intolerantie of allergie hebben", stelt David Jago, directeur Innovation en Insight van marktonderzoekbureau Mintel.

 

"Ik zie in de toekomst kansen in het ontwikkelen van nieuwe producten als alternatief voor zuivelproducten, zoals kaas en desserts. Smaak is hierbij de belangrijkste aankoopfactor. Amandelen en kokosnoot worden de nieuwe vervangers van soja", voorspelt Jago. 

 

Finland voorloper in lactosevrij

Met name West- en Oost-Europa en Latijns Amerika stuwen de groei van de lactosevrij markt. "Die zal naar verwachting toenemen van momenteel 6 procent naar 11 en 10 procent in 2020", zo verwacht Jose Roseboom, senior marketing communications manager van DSM Food Specialties.

 

"In Finland bijvoorbeeld vormen lactosevrije producten een mainstreamsegment, dat breed verkrijgbaar is in supermarkten en restaurants. Ook in Colombia zien we deze trend. In andere landen daarentegen moet deze markt nog worden ontwikkeld”, aldus Roseboom.

 

Food Blogger Convention: samenwerken met foodmerken

Tijdens de beurs ging ook voor de eerste maal het European Food Blogger Convention van start. Meer dan 300 bloggers uit heel Europa belichtten het assortiment 'free from'-producten en ontvingen informatie over innovaties en nieuwe technologieën.

 

"Foodbloggers zijn voor voedingsfabrikanten een groeiende en in toenemende mate bepalende factor om een merk bij de consument onder de aandacht te brengen", vertelt mede-organisator en blogger Carlijn Bröring. "Sommige foodbloggers hebben meer dan honderdduizend volgers. Zij kunnen een positieve invloed uitoefenen op nieuw gelanceerde en bestaande foodmerken."

 

"Foodmerken werken steeds meer samen met bloggers om een online community rond hun merken te creëreren en hen van hieuws en informate te voorzien. Ook media werken steeds meer samen met bloggers. Daarom is er een sterke behoefte aan een platform voor kennis en contacten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

25/04/2017

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Albert Heijn Boortmeerbeek heeft nieuwe eigenaars

24/04/2017

De medewerkers van de Albert Heijn in Boortmeerbeek weten eindelijk dat vanaf 1 juni een nieuwe uitbater de winkel overneemt. Voorlopig is wel nog niet duidelijk welke keten er aan de slag gaat.

Ikea denkt aan losstaande restaurants

24/04/2017

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Filet Pur: Het is maar een suggestie, Jef

21/04/2017

Sommige retailers hebben te veel geld, maar kunnen nog wat marketingideeën gebruiken. Azië heeft een alcoholprobleem en u moet echt meer groenten eten. Dat is slechts een greep uit alweer een vrolijk overzicht van de FMCG-week door RetailDetail Food.

Danone kampt met dalende volumes

21/04/2017

De omzet van voedingsbedrijf Danone is in het eerste kwartaal van 2017 met 3% gestegen, maar daar tegenover stond wel dat het volume met 2,6% terugviel. Vooral de verkoop van zuivelproducten stelde teleur.

Belgische Konings neemt Franse fabriek van Bacardi over

21/04/2017

Drankenproducent Konings heeft een fabriek van sectorgenoot Bacardi-Martini overgenomen. Vanaf 1 januari komt de vestiging in Beaucaire, samen met alle 72 medewerkers, in Belgische handen.

Back to top