Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei
Shutterstock

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Consument kiest vanuit gezondheid

Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de gezondheidsbewuste consument. Dat kwam toch voren naar tijdens de Free From/Functional Food Expo, die gisteren en vandaag plaatsvindt. Op de vierde vakbeurs, die ditmaal wordt gehouden in RAI Amsterdam, zijn innovaties te zien in lactosevrij, glutenvrij en trends in het health & vital food-segment.

 

"De groei van de  lactosevrije en zuivelvrije markt wordt met name gedreven door de factor 'healthy lifestyle'. In Groot Brittannië gebruikt momenteel zo’n 12 procent van de consumenten geen producten met lactose, waarvan 6 procent dat niet doet omdat zij lactosevrij als gezonder beschouwen. En niet omdat zij een lactose-intolerantie of allergie hebben", stelt David Jago, directeur Innovation en Insight van marktonderzoekbureau Mintel.

 

"Ik zie in de toekomst kansen in het ontwikkelen van nieuwe producten als alternatief voor zuivelproducten, zoals kaas en desserts. Smaak is hierbij de belangrijkste aankoopfactor. Amandelen en kokosnoot worden de nieuwe vervangers van soja", voorspelt Jago. 

 

Finland voorloper in lactosevrij

Met name West- en Oost-Europa en Latijns Amerika stuwen de groei van de lactosevrij markt. "Die zal naar verwachting toenemen van momenteel 6 procent naar 11 en 10 procent in 2020", zo verwacht Jose Roseboom, senior marketing communications manager van DSM Food Specialties.

 

"In Finland bijvoorbeeld vormen lactosevrije producten een mainstreamsegment, dat breed verkrijgbaar is in supermarkten en restaurants. Ook in Colombia zien we deze trend. In andere landen daarentegen moet deze markt nog worden ontwikkeld”, aldus Roseboom.

 

Food Blogger Convention: samenwerken met foodmerken

Tijdens de beurs ging ook voor de eerste maal het European Food Blogger Convention van start. Meer dan 300 bloggers uit heel Europa belichtten het assortiment 'free from'-producten en ontvingen informatie over innovaties en nieuwe technologieën.

 

"Foodbloggers zijn voor voedingsfabrikanten een groeiende en in toenemende mate bepalende factor om een merk bij de consument onder de aandacht te brengen", vertelt mede-organisator en blogger Carlijn Bröring. "Sommige foodbloggers hebben meer dan honderdduizend volgers. Zij kunnen een positieve invloed uitoefenen op nieuw gelanceerde en bestaande foodmerken."

 

"Foodmerken werken steeds meer samen met bloggers om een online community rond hun merken te creëreren en hen van hieuws en informate te voorzien. Ook media werken steeds meer samen met bloggers. Daarom is er een sterke behoefte aan een platform voor kennis en contacten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour stopt met verkoop van pangasius

23/01/2017

Omwille van ecologische redenen heeft supermarktbedrijf Carrefour besloten om geen pangasius meer te verkopen. Die maatregel geldt zowel voor verse als diepvriesvis, en zowel voor het huismerk en als voor A-merken.

Sligro neemt Belgische groothandel ISPC over

23/01/2017

De Nederlandse Sligro Food Group neemt de Belgische groothandel ISPC over en krijgt zo drie groothandels in Gent, Luik en Brussel in handen. In 2016 haalde ISPC een omzet van 86 miljoen euro.

Filet Pur: Rode cijfers, zwarte sneeuw

20/01/2017

Voor Carrefour en Ahold Delhaize was het ‘money time’ afgelopen week, terwijl ze bij Cora quasi platzak lijken. En hoe geraken we nu aan onze aanbevolen portie groentjes? Het weekoverzicht van RetailDetail Food brengt raad. 

Evenwichtig shoppen bij Spar Natural

20/01/2017

Op de Canarische eilanden opende Spar recent een eerste buurtwinkel volgens een volledig nieuw concept: bij Spar Natural draait namelijk alles om gezondheid en ecologie.  

92 banen op de tocht bij Struik Foods

19/01/2017

De Nederlandse producent van onder meer soepen, hotdogs, maaltijden in blik en halffabricaten Struik Foods wil zijn fabriek in Schoten sluiten. Daarbij dreigen 92 van de 107 banen te verdwijnen.

Sterk kwartaal voor Franse drankengroep Rémy Cointreau

19/01/2017

Rémy Cointreau, bekend van cognac Rémy Martin, likeur Cointreau en sterkedrank Metaxa, heeft de omzet over het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar bijna dubbel zo snel zien oplopen als analisten hadden verwacht.

Back to top