CEO McDonald’s ‘afgeserveerd’ na tegenvallende resultaten

CEO McDonald’s ‘afgeserveerd’ na tegenvallende resultaten

Na alweer tegenvallende resultaten heeft fastfoodketen McDonald's zijn CEO Don Thompson aan de kant geschoven. Hij wordt opgevolgd door marketingdirecteur Steve Easterbrook.

7% minder omzet, 21% minder winst

Na een ook al weinig opbeurend derde kwartaal maakte 's werelds grootste fastfoodketen - 36.000 vestigingen wereldwijd - bekend dat de omzet in het vierde kwartaal was teruggelopen met 7% en de winst met ruim een vijfde (-21%). Over heel 2014 realiseerde de groep een omzet van 27,4 miljard dollar, ook al een daling (-2%).

 

"Afscheid nemen van de McFamily valt me zwaar, maar voor alles is een tijd en reden", zegt de 51-jarige Thompson, die in 1990 als elektrotechnicus bij McDonald's begon en sinds 2012 aan het hoofd stond van het concern.

 

Foute strategie?

Met de wissel aan de top krijgt Don Thompson de rekening gepresenteerd voor het al jaren teruglopende aantal klanten. Vooral op zijn Amerikaanse thuismarkt verliest McDonald's terrein aan concurrenten als Chipotle, Five Guys en Shake Shack. Die bieden niet alleen meer keuze en versere producten, maar genieten bij de consument ook een gezonder imago.

 

Daarom kwam Thompson met het idee om klanten hun eigen menu en hamburgers te laten samenstellen - onder meer het nieuwe concept 'The Corner' in het Australische Sydney is daar een verregaand voorbeeld van - en wilde hij ook goedkopere producten. Het leidde echter niet tot de verhoopte kentering.

 

Thompson wordt opgevolgd door de Brit Steve Easterbrook, momenteel marketingdirecteur bij McDonald's. Easterbrook begon in 1993 bij de fastfoodketen en leidde eerder al de Europese tak. In 2011 vertrok hij om CEO te worden van PizzaExpress en later Wagamama, om in 2013 terug te keren. Hem wacht nu de moeilijke taak om Mc Donald's opnieuw met groei te laten aanknopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top