CEO van Starbucks concentreert op premium-strategie

CEO van Starbucks concentreert zich op premium-strategie

CEO van Starbucks concentreert zich op premium-strategie
http://www.shutterstock.com/nl/pic-238209706/

Howard Schultz, CEO van koffieketen Starbucks, gaat een aantal dagtaken uit handen geven, om zich te concentreren op de algemene strategie van het bedrijf en de ontwikkeling van een premium-segment binnen de groep.

 

Vertraagde groei

Vanaf 1 september zal Starbucks-topman Schultz zich vooral bezig houden met het duurdere segment binnen de groep, zoals de verdere uitbouw van Roasteries, de high-end koffiewinkels waarvan de eerste zijn deuren opende in 2014, en de Reserve Stores, waar Starbucks vooral duurdere koffie verkoopt.

 

De beslissing voor de focus op de premiumsector komt er nadat de groei van Starbucks wereldwijd begint te vertragen. Zo was er het voorbije jaar op de Amerikaanse continenten sprake van een vergelijkbare groei van slechts 4 procent, terwijl dat een jaar eerder nog 8 procent was. Ook op andere markten begint de groei te vertragen.

 

Verschuivingen binnen het management

Omwille van de nieuwe taken van Schultz, zijn er ook een aantal andere verschuivingen binnen het management van het bedrijf. Zo krijgt Kevin Johnson, COO bij Starbucks, de leiding over het senior-managementteam.

 

Cliff Burrows, die momenteel verantwoordelijk is voor alle activiteiten van Starbucks op de Amerikaanse continenten, krijgt dan weer een nieuw team onder zijn hoede dat moet werken aan de expansie van Roasteries, Reserve Stores, Princi en Teavana. Hij zal focussen op de groei, terwijl Schultz voor dezelfde ketens moet werken aan de klantervaring.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!