Champagneboeren bijten in het zand tegen Aldi | RetailDetail

Champagneboeren bijten in het zand tegen Aldi

Champagneboeren bijten in het zand tegen Aldi

De Duitse discounter Aldi lijkt aan het langste eind te trekken in zijn jarenlange strijd met de Franse champagneboeren rond “champagnesorbet”. Het Europese Hof van Justitie noemt die immers geen inbreuk op de “beschermde oorsprongsbenaming”.

 

Verrassende uitspraak

Mag Aldi zijn champagnesorbet onder die naam op de markt brengen? Nee, zo vindt het machtige Interprofessionele Comité van de Champagnewijnen: Aldi zou het luxe-imago van champagne misbruiken, terwijl er maar 12% van de ‘godendrank’ in verwerkt is. En bovendien treedt de discounter de “beschermde oorsprongsbenaming” met de voeten. Het is die “appellation d’origine protégée” die er bijvoorbeeld voor zorgt dat mousserende wijnen die niet in de Champagnestreek worden vervaardigd, niet onder de naam “champagne” mogen worden verkocht (maar bijvoorbeeld wel als cava, sekt, prosecco of crémant).

 

Omdat het geschil een Europese dimensie heeft, won het Duitse Bundesgerichtshof advies in bij het Europese Hof van Justitie. Daar leken de Fransen het pleit te gaan winnen: de voorbije zomer stelde de adviseur namelijk dat Aldi onterecht gebruik maakte van het luxe-imago van champagne. Doorgaans volgen de rechters het oordeel van de adviseur.

 

Maar toch krijgt de Duitse discounter nu gelijk: het Hof vindt namelijk dat “de hoeveelheid champagne in de sorbet een belangrijk criterium” is “maar niet voldoende”. Zolang de sorbet dus maar naar champagne smaakt. Het is nu aan de Duitse rechter om te oordelen of de sorbet van Aldi al dan niet naar champagne smaakt...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!