Champagneverkoop in België op recordkoers | RetailDetail

Champagneverkoop in België op recordkoers

Champagneverkoop in België op recordkoers

De eerste helft van dit jaar verkochten de warenhuizen bijna zeven procent meer champagne dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is ons land goed op weg om dit jaar de kaap van de tien miljoen (officiële) flessen te ronden en het verkooprecord uit 2007 te breken.

Crisis? Welke crisis?

De Franse champagneproducenten hebben in 2011 9,6 miljoen flessen uitgevoerd naar ons land, zo maakte het Benelux Champagnebureau bekend op de Belgische dag van de Champagnewijnen, een groei met liefst 8,5%.  Daarmee is ons land de op drie na grootste invoerder van champagne, na Groot-Brittannië (34,5 miljoen flessen), de Verenigde Staten (19,4 miljoen) en Duitsland (14,2 miljoen). Japan, Italië, Zwitserland, Australië, Spanje en Zweden vervolledigen in die volgorde de top-10.

 

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de officiële Franse uitvoercijfers, die geen rekening houden met "de naar schatting 3 à 5 miljoen flessen die we met zijn allen zelf vanuit Frankrijk mee naar huis brengen", benadrukt Grégoire Van den Ostende van het Benelux Champagnebureau in Het Nieuwsblad. "Ondanks de economische crisis en ondanks de toenemende concurrentie op de markt van de bubbels, blijven de Belgen dus massaal champagne kopen en drinken."

 

Promocampagnes geven verkoop een 'boost'

Ook in de eerste helft van dit jaar zet de stijgende trend zich voort: "Die sterke stijging is te danken aan enkele promotiecampagnes en overklast de jaarlijkse groei van twee à drie procent die we de voorbije tien jaar optekenden", zegt Marc Mondus, senior consultant bij marktonderzoeksbureau GfK. En dan moet de verkoop voor de feestmaanden nog op gang komen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top