Champagneverkoop in België op recordkoers

Champagneverkoop in België op recordkoers

De eerste helft van dit jaar verkochten de warenhuizen bijna zeven procent meer champagne dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is ons land goed op weg om dit jaar de kaap van de tien miljoen (officiële) flessen te ronden en het verkooprecord uit 2007 te breken.

Crisis? Welke crisis?

De Franse champagneproducenten hebben in 2011 9,6 miljoen flessen uitgevoerd naar ons land, zo maakte het Benelux Champagnebureau bekend op de Belgische dag van de Champagnewijnen, een groei met liefst 8,5%.  Daarmee is ons land de op drie na grootste invoerder van champagne, na Groot-Brittannië (34,5 miljoen flessen), de Verenigde Staten (19,4 miljoen) en Duitsland (14,2 miljoen). Japan, Italië, Zwitserland, Australië, Spanje en Zweden vervolledigen in die volgorde de top-10.

 

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de officiële Franse uitvoercijfers, die geen rekening houden met "de naar schatting 3 à 5 miljoen flessen die we met zijn allen zelf vanuit Frankrijk mee naar huis brengen", benadrukt Grégoire Van den Ostende van het Benelux Champagnebureau in Het Nieuwsblad. "Ondanks de economische crisis en ondanks de toenemende concurrentie op de markt van de bubbels, blijven de Belgen dus massaal champagne kopen en drinken."

 

Promocampagnes geven verkoop een 'boost'

Ook in de eerste helft van dit jaar zet de stijgende trend zich voort: "Die sterke stijging is te danken aan enkele promotiecampagnes en overklast de jaarlijkse groei van twee à drie procent die we de voorbije tien jaar optekenden", zegt Marc Mondus, senior consultant bij marktonderzoeksbureau GfK. En dan moet de verkoop voor de feestmaanden nog op gang komen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top