Champagneverkoop in België op recordkoers | RetailDetail

Champagneverkoop in België op recordkoers

Champagneverkoop in België op recordkoers

De eerste helft van dit jaar verkochten de warenhuizen bijna zeven procent meer champagne dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is ons land goed op weg om dit jaar de kaap van de tien miljoen (officiële) flessen te ronden en het verkooprecord uit 2007 te breken.

Crisis? Welke crisis?

De Franse champagneproducenten hebben in 2011 9,6 miljoen flessen uitgevoerd naar ons land, zo maakte het Benelux Champagnebureau bekend op de Belgische dag van de Champagnewijnen, een groei met liefst 8,5%.  Daarmee is ons land de op drie na grootste invoerder van champagne, na Groot-Brittannië (34,5 miljoen flessen), de Verenigde Staten (19,4 miljoen) en Duitsland (14,2 miljoen). Japan, Italië, Zwitserland, Australië, Spanje en Zweden vervolledigen in die volgorde de top-10.

 

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de officiële Franse uitvoercijfers, die geen rekening houden met "de naar schatting 3 à 5 miljoen flessen die we met zijn allen zelf vanuit Frankrijk mee naar huis brengen", benadrukt Grégoire Van den Ostende van het Benelux Champagnebureau in Het Nieuwsblad. "Ondanks de economische crisis en ondanks de toenemende concurrentie op de markt van de bubbels, blijven de Belgen dus massaal champagne kopen en drinken."

 

Promocampagnes geven verkoop een 'boost'

Ook in de eerste helft van dit jaar zet de stijgende trend zich voort: "Die sterke stijging is te danken aan enkele promotiecampagnes en overklast de jaarlijkse groei van twee à drie procent die we de voorbije tien jaar optekenden", zegt Marc Mondus, senior consultant bij marktonderzoeksbureau GfK. En dan moet de verkoop voor de feestmaanden nog op gang komen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.