Champagneverkoop in België op recordkoers | RetailDetail

Champagneverkoop in België op recordkoers

Champagneverkoop in België op recordkoers

De eerste helft van dit jaar verkochten de warenhuizen bijna zeven procent meer champagne dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is ons land goed op weg om dit jaar de kaap van de tien miljoen (officiële) flessen te ronden en het verkooprecord uit 2007 te breken.

Crisis? Welke crisis?

De Franse champagneproducenten hebben in 2011 9,6 miljoen flessen uitgevoerd naar ons land, zo maakte het Benelux Champagnebureau bekend op de Belgische dag van de Champagnewijnen, een groei met liefst 8,5%.  Daarmee is ons land de op drie na grootste invoerder van champagne, na Groot-Brittannië (34,5 miljoen flessen), de Verenigde Staten (19,4 miljoen) en Duitsland (14,2 miljoen). Japan, Italië, Zwitserland, Australië, Spanje en Zweden vervolledigen in die volgorde de top-10.

 

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de officiële Franse uitvoercijfers, die geen rekening houden met "de naar schatting 3 à 5 miljoen flessen die we met zijn allen zelf vanuit Frankrijk mee naar huis brengen", benadrukt Grégoire Van den Ostende van het Benelux Champagnebureau in Het Nieuwsblad. "Ondanks de economische crisis en ondanks de toenemende concurrentie op de markt van de bubbels, blijven de Belgen dus massaal champagne kopen en drinken."

 

Promocampagnes geven verkoop een 'boost'

Ook in de eerste helft van dit jaar zet de stijgende trend zich voort: "Die sterke stijging is te danken aan enkele promotiecampagnes en overklast de jaarlijkse groei van twee à drie procent die we de voorbije tien jaar optekenden", zegt Marc Mondus, senior consultant bij marktonderzoeksbureau GfK. En dan moet de verkoop voor de feestmaanden nog op gang komen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.