Chi-Chi’s wil naar 50 vestigingen

Chi-Chi’s wil naar 50 vestigingen

TexMex-keten Chi-Chi’s wil graag snel van vijftien naar vijftig vestigingen in België. Dit jaar staan alvast openingen in Gent en Oostende op het programma, maar dat is lang niet het einde van de ambitieuze plannen van franchisehouder Francis Leroy.

Gerechten uit het midwesten van de VS

“Wij zijn geen keten van Mexicaanse restaurants: onze keuken is een mix van Indiaanse en Mexicaanse gerechten, gecombineerd met de invloeden van de kolonisten die zich in de negentiende eeuw in Texas vestigden”, zegt Leroy. Op de menukaart staan naast Mexicaanse gerechten als burrito’s of taco’s, wraps en American burgers ook cocktails als margarita’s en mojito’s.

 

Vorig jaar werd het aantal Belgische vestigingen opgedreven tot vijftien. Er kwamen restaurants bij in Brugge, Elsene, Gerpinnes, Gosselies, Messancy en Luik. Dit jaar komen er alvast vestigingen bij in Gent en Oostende. Daarnaast is de keten op zoek naar franchisenemers die de komende maanden een Chi-Chi’s willen openen in een vrijstaand pand of in het stadscentrum.


Per 50000 inwoners een Chi-Chi's

“Op termijn is er ruimte voor zeker 50 restaurants”, aldus Leroy, die zegt dat er per 50.000 inwoners plaats is voor een vestiging. Per Chi-Chi’s zijn omgerekend zowat 15 voltijdse werknemers aan de slag. Leroy, die vroeger ook al de Belgische opstart van Pizza Hut begeleidde.

 

De onderneming wil vooral uitbreiding naar Vlaanderen: tot nog toe is ze immers vooral actief in Wallonië en het Brusselse. De omzet in de Benelux bedroeg vorig jaar 9,5 miljoen euro. Voor 2014 wordt er een omzet verwacht van meer dan 13,7 miljoen euro.

 

Expansie in Europa en Azië

Vanuit België leidt Leroy de internationale expansie buiten de VS: hij is immers ook de rechtenhouder voor Europa, Noord-Afrika en Azië. De keten krijgt dit jaar alvast voet aan de grond in Duitsland met twee vestigingen, maar ontmoet daar met Block House wél een concurrent. “In de nabije toekomst willen we ook naar onder andere Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk”, aldus nog de franchisehouder, die voor Europa een opportuniteit ziet van 400 vestigingen.

 

In 2013 landde Chi-Chi’s ook in China en heeft er inmiddels twee vestigingen, maar daar moeten er dit jaar nog vier bijkomen. Als deze restaurants-bars hun succes bewezen hebben, zullen we in een periode vijf jaar 50 Chi-Chi’s openen”, aldus Leroy. Voor Afrika koestert Leroy voorlopig enkel plannen in Marokko.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top