Chi-Chi’s wil naar 50 vestigingen

Chi-Chi’s wil naar 50 vestigingen

TexMex-keten Chi-Chi’s wil graag snel van vijftien naar vijftig vestigingen in België. Dit jaar staan alvast openingen in Gent en Oostende op het programma, maar dat is lang niet het einde van de ambitieuze plannen van franchisehouder Francis Leroy.

Gerechten uit het midwesten van de VS

“Wij zijn geen keten van Mexicaanse restaurants: onze keuken is een mix van Indiaanse en Mexicaanse gerechten, gecombineerd met de invloeden van de kolonisten die zich in de negentiende eeuw in Texas vestigden”, zegt Leroy. Op de menukaart staan naast Mexicaanse gerechten als burrito’s of taco’s, wraps en American burgers ook cocktails als margarita’s en mojito’s.

 

Vorig jaar werd het aantal Belgische vestigingen opgedreven tot vijftien. Er kwamen restaurants bij in Brugge, Elsene, Gerpinnes, Gosselies, Messancy en Luik. Dit jaar komen er alvast vestigingen bij in Gent en Oostende. Daarnaast is de keten op zoek naar franchisenemers die de komende maanden een Chi-Chi’s willen openen in een vrijstaand pand of in het stadscentrum.


Per 50000 inwoners een Chi-Chi's

“Op termijn is er ruimte voor zeker 50 restaurants”, aldus Leroy, die zegt dat er per 50.000 inwoners plaats is voor een vestiging. Per Chi-Chi’s zijn omgerekend zowat 15 voltijdse werknemers aan de slag. Leroy, die vroeger ook al de Belgische opstart van Pizza Hut begeleidde.

 

De onderneming wil vooral uitbreiding naar Vlaanderen: tot nog toe is ze immers vooral actief in Wallonië en het Brusselse. De omzet in de Benelux bedroeg vorig jaar 9,5 miljoen euro. Voor 2014 wordt er een omzet verwacht van meer dan 13,7 miljoen euro.

 

Expansie in Europa en Azië

Vanuit België leidt Leroy de internationale expansie buiten de VS: hij is immers ook de rechtenhouder voor Europa, Noord-Afrika en Azië. De keten krijgt dit jaar alvast voet aan de grond in Duitsland met twee vestigingen, maar ontmoet daar met Block House wél een concurrent. “In de nabije toekomst willen we ook naar onder andere Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk”, aldus nog de franchisehouder, die voor Europa een opportuniteit ziet van 400 vestigingen.

 

In 2013 landde Chi-Chi’s ook in China en heeft er inmiddels twee vestigingen, maar daar moeten er dit jaar nog vier bijkomen. Als deze restaurants-bars hun succes bewezen hebben, zullen we in een periode vijf jaar 50 Chi-Chi’s openen”, aldus Leroy. Voor Afrika koestert Leroy voorlopig enkel plannen in Marokko.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top