Chinees hoofd Walmart wordt CEO bij Asda | RetailDetail

Chinees hoofd Walmart wordt CEO bij Asda

Chinees hoofd Walmart wordt CEO bij Asda

Het Amerikaanse Walmart is van plan om Sean Clarke, het hoofd van zijn Chinese afdeling, te benoemen tot CEO van zijn Britse tak Asda.

Zeven kwartalen op rij omzetverlies

Dat zou een grote verrassing zijn; Andy Clarke, de huidige CEO van Asda, had immers al meermaals laten verstaan dat Roger Burnley in de toekomst in zijn voetsporen moet treden. Burnley, die binnenkort aan de slag zal gaan als COO bij Asda, komt over van concurrent Sainsbury, maar kan pas vanaf oktober aan de slag, omdat hij een opzegperiode van 12 maanden moet respecteren.

 

Bij Asda kunnen ze blijkbaar niet zo lang wachten, want volgens Sky News wil Walmart al deze week de opvolger van Andy Clarke aankondigen. De nieuwe CEO zal alvast het nodige werk hebben om de keten uit het slop te halen, want onlangs moest die voor het zevende kwartaal op rij omzetverlies incasseren.

 

Sean Clarke weet alvast zijn weg bij Asda, want in het begin van zijn carrière was hij er al aan de slag als financieel directeur. Later werkte hij ook in Canada, Duitsland en Japan, tot hij in China terecht kwam en er uiteindelijk CEO werd van de Chinese activiteiten van Walmart.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.