ChiqueOLatte wil uitrollen

ChiqueOLatte wil uitrollen
Facebook

Chocoladeconcept ChiqueOLatte wil verder uitrollen. Het eerste chocoladecafé opende in april in winkelcentrum Plein 40-45 in Amsterdam-West.


Naar andere steden

Nu wil de formule op korte termijn uitbreiden naar andere grote Nederlandse steden zoals Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Haarlem, Den Bosch, Maastricht, Delft, Eindhoven en Leiden en naar Brussel, Berlijn, Londen en Parijs.


De formule ChiqueOLatte, ingericht als caféconcept, heeft een menukaart met ambachtelijke kwaliteitsproducten: vers gemalen koffie van eigen koffiebonen, biologische theesoorten, eigen recepten voor chocolademelk, chocoladefondue, een chocoladefontein , bonbons, brownies en cheesecakes met chocolade. Veel producten worden ook onder eigen merk uitgebracht. De chocolade van ChiqueOLatte heeft een hoog cacaopercentage en wordt door chocolademakers gemaakt volgens het bean-to-bar-principe.
 

De formule richt zich op beleving via interieur, geurmarketing en smaaksensatie. De gasten ervaren bij binnenkomst de geurenmelange van chocolade en vers gemalen koffie. Bij de bestelling zit een glaasje water, een schaaltje met eigen merk chocoladerepen en een kaartje met een quote erbij, aldus franchisegever Süleyman Gögüs.


Eén product centraal

ChiqueOLatte is een van de formules die één product centraal zetten. Dergelijke concepten waaronder zijn sterk in opkomst. Met name chocolade doet het momenteel erg goed met concepten als bijvoorbeeld Chocolate Company, Quetzal en Villa Chocola, maar ook formules met donuts zoals Dunkin'Donuts en winkels met taarten en gebak scoren in de foodretailmarkt.


Helemaal nieuw zijn dergelijke foodformules niet; denk aan het bekende fastfood zoals snack-, hotdog-, hamburger- en pizzazaken. Tegenwoordig openen locaties met friet, groenten, tosti’s (The Tosti Club) en spaghetti in de hoofdrol. Zo start binnenkort de Belgische horecaformule Mister Spaghetti in Oosterhout een eerste Nederlands restaurant.


De focus op specialiseren naar formule heeft voordelen: het product kan breed en in eindeloze varianten op de kaart worden gezet, het is bekend, gemakkelijk te bereiden, te eten en mee te nemen, maar kan ook als bijzonder product (special) worden gebracht en het heeft een prettige prijs. Bovendien zijn opzet en marketing van de formule efficiënt te organiseren. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top