Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

De twaalf grootste chocolade- en cacaobedrijven ter wereld gaan de strijd aan met de massale ontbossing in West-Afrikaanse landen. Dat hebben ze beloofd tijdens een bijeenkomst met de Britse prins Charles.

Helft regenwoud verdwenen

Naast de twaalf bedrijven, waaronder Mars, Hershey en Barry Callebaut, hebben ook de overheden van Ivoorkust en Ghana zich achter het initiatief gezet. Het doel is om de ontbossing ten gevolge van de cacaoteelt terug te dringen. De voorbije vijftig jaar is ongeveer de helft van de wereldwijde oppervlakte regenwoud verdwenen. Zo zou in Ivoorkust sinds de jaren zeventig maar liefst 80% van het regenwoud gekapt zijn, om plaats te maken voor onder andere cacaoplantages.

 

Door de grote vraag naar chocolade en de stijgende prijs van cacao is het voor lokale boeren momenteel interessant om een stuk bos te kappen, om zo meer landbouwgrond te creëren. Het zijn die praktijken die nu in de kiem moeten worden gesmoord. De Ivoriaanse regering liet daarom eerder al verstaan dat alle boeren met een stuk land in beschermde parken en natuurgebieden weg moeten. Tegen 2020 moet de oppervlakte bos in Ivoorkust dan ook verdubbeld worden.

 

Om toch te blijven voldoen aan de vraag naar cacao willen de verschillende bedrijven een aantal concrete initiatieven uitwerken. Zo wil Mars er voor zorgen dat de opbrengst per hectare de hoogte in gaat, zodat er minder grond nodig is. Volgens het bedrijf is daar tot nu toe nog maar weinig aandacht voor geweest. De verschillende initiatieven worden in november bekend gemaakt en mogelijk breidt de actie ook nog uit naar landen in de rest van Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

 Sligro zoekt samenwerking voor Emté

20/07/2017

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Ook Amazon heeft eigen maaltijdbox

20/07/2017

Amazon blijft vernieuwen en uitbreiden en heeft nu zijn oog laten vallen op de markt van de maaltijdboxen. In een aantal steden waar Amazon Fresh beschikbaar is, kunnen klanten nu ook maaltijdboxen bestellen.

Mooie winstgroei voor Unilever

20/07/2017

In het eerste halfjaar van 2017 heeft Unilever zowel de omzet als de winst substantieel zien groeien. Die prestatie is vooral te danken aan prijsverhogingen en aan een positieve dynamiek in de categorieën verzorging en ijs. 

Carrefour rolt discountformule Supeco uit in Italië

19/07/2017

Zopas opende de groep Carrefour een eerste volwaardige vestiging van haar softdiscountformule Supeco in Italië. Het winkelconcept mikt zowel op gezinnen als op professionele klanten.

Amazon Fresh nu ook van start in Hamburg

19/07/2017

Amazon blijft zijn Amazon Fresh-service verder uitbreiden in Duitsland. Na Berlijn en Potsdam is de online supermarkt nu ook te vinden in een groot deel van Hamburg. Amazon startte enkele maanden geleden met Fresh in Duitsland.

Subway werkt aan nieuw concept

19/07/2017

Fastfoodketen Subway is in een beperkt aantal vestigingen begonnen met de test van een nieuw concept. Daarbij werd de visuele invulling aangepakt, maar zijn er ook enkele technologische vernieuwingen doorgevoerd.

Back to top