Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

De twaalf grootste chocolade- en cacaobedrijven ter wereld gaan de strijd aan met de massale ontbossing in West-Afrikaanse landen. Dat hebben ze beloofd tijdens een bijeenkomst met de Britse prins Charles.

Helft regenwoud verdwenen

Naast de twaalf bedrijven, waaronder Mars, Hershey en Barry Callebaut, hebben ook de overheden van Ivoorkust en Ghana zich achter het initiatief gezet. Het doel is om de ontbossing ten gevolge van de cacaoteelt terug te dringen. De voorbije vijftig jaar is ongeveer de helft van de wereldwijde oppervlakte regenwoud verdwenen. Zo zou in Ivoorkust sinds de jaren zeventig maar liefst 80% van het regenwoud gekapt zijn, om plaats te maken voor onder andere cacaoplantages.

 

Door de grote vraag naar chocolade en de stijgende prijs van cacao is het voor lokale boeren momenteel interessant om een stuk bos te kappen, om zo meer landbouwgrond te creëren. Het zijn die praktijken die nu in de kiem moeten worden gesmoord. De Ivoriaanse regering liet daarom eerder al verstaan dat alle boeren met een stuk land in beschermde parken en natuurgebieden weg moeten. Tegen 2020 moet de oppervlakte bos in Ivoorkust dan ook verdubbeld worden.

 

Om toch te blijven voldoen aan de vraag naar cacao willen de verschillende bedrijven een aantal concrete initiatieven uitwerken. Zo wil Mars er voor zorgen dat de opbrengst per hectare de hoogte in gaat, zodat er minder grond nodig is. Volgens het bedrijf is daar tot nu toe nog maar weinig aandacht voor geweest. De verschillende initiatieven worden in november bekend gemaakt en mogelijk breidt de actie ook nog uit naar landen in de rest van Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Jumbo opent nieuw concept Foodmarkt City by Jumbo

24/05/2017

In Groningen is gisteren de eerste Foodmarkt City by Jumbo geopend, waar de ideeën van Jumbo en restaurantketen La Place voor het eerst worden samengebracht. In de supermarkt zijn dan ook heel wat maaltijdoplossingen te vinden.

Biologische supermarkt Sequoia bouwt aan duurzame groei

24/05/2017

Bio-pionier Sequoia werkt geduldig aan verdere expansie: één bijkomende winkel per jaar is de ambitie. De teller staat voorlopig op zes. Ook opent de retailer binnenkort een nieuwe food-webshop. 

Tecno in Mol-Rauw is voortaan Carrefour Express

24/05/2017

De vestiging van buurtwinkelketen Tecno in Mol-Rauw is gisteren heropend als een Carrefour Express. Die opening kadert in het overnameakkoord tussen Tecno en Carrefour, waarbij negen winkels van de keten in handen komen van Carrefour.

Lidl opent beachclub in Middelkerke

23/05/2017

Gedurende vier dagen laat Lidl de consumenten proeven van de zomer, in een pop-upwinkel aan het strand. Bovendien gaat de retailer nu ook van start op Instagram. 

Discount zet de toon in private label

23/05/2017

De 'emancipatie' van discountformules, in gang gezet door Lidl, heeft ook gevolgen voor de evolutie in private labelproducten. Van prijsbreker tot onderscheidend element in een formule die sterk leunt op eigen of fancy merken.

Lidl start webshop in China

22/05/2017

De Duitse supermarktketen Lidl heeft in China een eigen webshop opgericht. Net als vele andere Westerse bedrijven kiest het daarbij voor Tmall Global, het online platform van het Chinese Alibaba.

Back to top