Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

De twaalf grootste chocolade- en cacaobedrijven ter wereld gaan de strijd aan met de massale ontbossing in West-Afrikaanse landen. Dat hebben ze beloofd tijdens een bijeenkomst met de Britse prins Charles.

Helft regenwoud verdwenen

Naast de twaalf bedrijven, waaronder Mars, Hershey en Barry Callebaut, hebben ook de overheden van Ivoorkust en Ghana zich achter het initiatief gezet. Het doel is om de ontbossing ten gevolge van de cacaoteelt terug te dringen. De voorbije vijftig jaar is ongeveer de helft van de wereldwijde oppervlakte regenwoud verdwenen. Zo zou in Ivoorkust sinds de jaren zeventig maar liefst 80% van het regenwoud gekapt zijn, om plaats te maken voor onder andere cacaoplantages.

 

Door de grote vraag naar chocolade en de stijgende prijs van cacao is het voor lokale boeren momenteel interessant om een stuk bos te kappen, om zo meer landbouwgrond te creëren. Het zijn die praktijken die nu in de kiem moeten worden gesmoord. De Ivoriaanse regering liet daarom eerder al verstaan dat alle boeren met een stuk land in beschermde parken en natuurgebieden weg moeten. Tegen 2020 moet de oppervlakte bos in Ivoorkust dan ook verdubbeld worden.

 

Om toch te blijven voldoen aan de vraag naar cacao willen de verschillende bedrijven een aantal concrete initiatieven uitwerken. Zo wil Mars er voor zorgen dat de opbrengst per hectare de hoogte in gaat, zodat er minder grond nodig is. Volgens het bedrijf is daar tot nu toe nog maar weinig aandacht voor geweest. De verschillende initiatieven worden in november bekend gemaakt en mogelijk breidt de actie ook nog uit naar landen in de rest van Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top