Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

Chocoladebedrijven strijden tegen ontbossing West-Afrika

De twaalf grootste chocolade- en cacaobedrijven ter wereld gaan de strijd aan met de massale ontbossing in West-Afrikaanse landen. Dat hebben ze beloofd tijdens een bijeenkomst met de Britse prins Charles.

Helft regenwoud verdwenen

Naast de twaalf bedrijven, waaronder Mars, Hershey en Barry Callebaut, hebben ook de overheden van Ivoorkust en Ghana zich achter het initiatief gezet. Het doel is om de ontbossing ten gevolge van de cacaoteelt terug te dringen. De voorbije vijftig jaar is ongeveer de helft van de wereldwijde oppervlakte regenwoud verdwenen. Zo zou in Ivoorkust sinds de jaren zeventig maar liefst 80% van het regenwoud gekapt zijn, om plaats te maken voor onder andere cacaoplantages.

 

Door de grote vraag naar chocolade en de stijgende prijs van cacao is het voor lokale boeren momenteel interessant om een stuk bos te kappen, om zo meer landbouwgrond te creëren. Het zijn die praktijken die nu in de kiem moeten worden gesmoord. De Ivoriaanse regering liet daarom eerder al verstaan dat alle boeren met een stuk land in beschermde parken en natuurgebieden weg moeten. Tegen 2020 moet de oppervlakte bos in Ivoorkust dan ook verdubbeld worden.

 

Om toch te blijven voldoen aan de vraag naar cacao willen de verschillende bedrijven een aantal concrete initiatieven uitwerken. Zo wil Mars er voor zorgen dat de opbrengst per hectare de hoogte in gaat, zodat er minder grond nodig is. Volgens het bedrijf is daar tot nu toe nog maar weinig aandacht voor geweest. De verschillende initiatieven worden in november bekend gemaakt en mogelijk breidt de actie ook nog uit naar landen in de rest van Afrika, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top