Chocolademerk Meurisse maakt comeback

Chocolade tabletten van retail merk Meurisse
Foto: Meurisse

Na meer dan een decennium komt Meurisse, naar eigen zeggen het oudste chocolademerk van België, terug. Verre achterkleinzonen van de oprichter willen er nu een biologisch DTC-merk van maken.

 

Nog hoge merkbekendheid

Henry en Clement Van Vyve, achter-achter-achterkleinzonen van oprichter A. Meurisse, brengen chocolademerk Meurisse terug naar de consument. De broers namen de merknaam vorig jaar over van Mondelez, maar het label lag toen al meer dan tien jaar niet meer in de winkelrekken. Nochtans zou er onder vijfentwintigplussers nog een merkbekendheid van meer dan 65% zijn.


De overnemers zorgen daarom nu voor een herlancering, eerst via een webshop en later ook wholesaledistributie in een selectie van winkels, zoals in biowinkels, retail en de “betere horeca en deli’s”, aldus de initiatiefnemers in een persbericht. De focus blijft niettemin liggen op direct-to-consumer, waarbij Meurisse voor onlinebeleving wil zorgen met exclusieve producten, samenwerkingen met kunstenaars of andere merken en online recepten en content.

 

Biologisch en rechtstreeks

Het assortiment werd eveneens vernieuwd, met acht aangepaste smaken en een doorgedreven aanpak rond duurzaamheid. Meurisse wil voortaan 100% verantwoorde chocolade maken, door rechtstreeks samen te werken met de cacaoboeren en gecertifieerd biologische tabletten af te leveren. Ook de verpakkingen zijn volledig recycleerbaar. Initiatiefnemers Henry en Clement Van Vyve hopen zo in 2021 ook het B-corpcertificaat te behalen.


De chocolade van het merk, dat in 1845 voor het eerst daglicht zag in Antwerpen, is vanaf 1 oktober online beschikbaar en eind dit jaar in een selectie van fysieke verkooppunten.