Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba | RetailDetail

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba
Foto: JPstock / Shutterstock.com

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan de samenwerking aan met Alibaba om de Chinese consument te bereiken: Leonidas opende deze maand een webshop op onlineplatform Tmall, ICKX gaat in China fysieke winkels openen dankzij Alibaba.

 

Belgische chocolade in China

De koopkracht van Chinezen neemt toe, benadrukt Alibaba, dankzij de snelgroeiende Chinese economie en de opkomst van een verfijnde, kosmopolitische middenklasse. En dat maakt de Chinese markt heel interessant voor Europese kwaliteitsproducten.

 

Leonidas investeert de laatste jaren dan ook sterk in zijn internationale business, met een focus op het VK, Duitsland, de VS en ook China. “De strategie om onze merkbekendheid en -zichtbaarheid in China te verbeteren, is op twee complementaire manieren ingevuld: er is enerzijds de offline business, met de bedoeling om veel winkels en shop-in-shops te openen op korte termijn en een grote aanwezigheid te krijgen in warenhuizen en premiumsupermarkten, en de online business anderzijds, met als doel onze eigen e-flagshipstore te ontwikkelen”, aldus Leonidas-CEO Philippe de Sellier.

 

Zowel online als fysieke samenwerking

De keuze viel op Tmall als hoofdplatform voor die online aanwezigheid, omdat het in China volgens De Sellier noodzakelijk is om zowel een sterke onlinespeler te zijn als er samen te werken met een sterke partner.

 

Ook ICKX uit Essen, die zo’n 400.000 pralines per dag produceert, gaat na een Chinese try-out met Alibaba in 2017 – de Belgische chocolade werd onder andere verkocht op het in China razend populaire Singles' Day – een strategisch partnership aan met het bedrijf van Jack Ma. ICKX is ook in gesprek met verschillende partijen om in China fysieke winkels te openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.