Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba | RetailDetail

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan in zee met Alibaba
Foto: JPstock / Shutterstock.com

Chocolatiers Leonidas en ICKX gaan de samenwerking aan met Alibaba om de Chinese consument te bereiken: Leonidas opende deze maand een webshop op onlineplatform Tmall, ICKX gaat in China fysieke winkels openen dankzij Alibaba.

 

Belgische chocolade in China

De koopkracht van Chinezen neemt toe, benadrukt Alibaba, dankzij de snelgroeiende Chinese economie en de opkomst van een verfijnde, kosmopolitische middenklasse. En dat maakt de Chinese markt heel interessant voor Europese kwaliteitsproducten.

 

Leonidas investeert de laatste jaren dan ook sterk in zijn internationale business, met een focus op het VK, Duitsland, de VS en ook China. “De strategie om onze merkbekendheid en -zichtbaarheid in China te verbeteren, is op twee complementaire manieren ingevuld: er is enerzijds de offline business, met de bedoeling om veel winkels en shop-in-shops te openen op korte termijn en een grote aanwezigheid te krijgen in warenhuizen en premiumsupermarkten, en de online business anderzijds, met als doel onze eigen e-flagshipstore te ontwikkelen”, aldus Leonidas-CEO Philippe de Sellier.

 

Zowel online als fysieke samenwerking

De keuze viel op Tmall als hoofdplatform voor die online aanwezigheid, omdat het in China volgens De Sellier noodzakelijk is om zowel een sterke onlinespeler te zijn als er samen te werken met een sterke partner.

 

Ook ICKX uit Essen, die zo’n 400.000 pralines per dag produceert, gaat na een Chinese try-out met Alibaba in 2017 – de Belgische chocolade werd onder andere verkocht op het in China razend populaire Singles' Day – een strategisch partnership aan met het bedrijf van Jack Ma. ICKX is ook in gesprek met verschillende partijen om in China fysieke winkels te openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.