Claim van Bakker Bart franchisenemers afgewezen | RetailDetail

Claim van Bakker Bart franchisenemers afgewezen

Claim van Bakker Bart franchisenemers afgewezen

De rechtbank van Nijmegen heeft de claim van de franchisenemers van Bakker Bart afgewezen. Tien franchisenemers hadden een schadevergoeding van 1,5 miljoen euro geëist vanwege te hoge huur- en deegprijzen.

Hoger beroep

Met de uitspraak komt een einde aan een rechtszaak die al een tijdje aan de gang is, aangezien de franchisenemers al in juli 2015 naar de rechter stapten. De uitspraak werd echter steeds uitgesteld, volgens de rechter omwille van de complexiteit van de zaak. De franchisenemers meenden dat ze jaren meer hadden moeten betalen voor het deeg dat ze afnemen bij Bakker Bart en dat de huurprijzen van de winkelpanden te hoog waren.

 

Volgens Bakker Bart was dat echter niet het geval en wilden de franchisenemers de slechte economische situatie en dalende omzetten afschuiven op het bedrijf. Het voegde er bovendien aan toe dat de relatie tussen franchisenemers en franchisegever de afgelopen tijd sterk verbeterd is. "We hebben een nieuwe overlegstructuur opgezet: Bart's Franchise Orgaan, die ook een geschillencommissie kent. De meerderheid van de winkeliers is er bij aangesloten”, zegt een woordvoerder aan De Gelderlander.

 

Negen van de franchisenemers hebben wel al besloten om in hoger beroep gegaan. Eén ondernemer haakt af, omdat hij een hoger beroep financieel niet kan dragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.