Coöperatieve supermarkten vinden weg naar Frankrijk | RetailDetail

Coöperatieve supermarkten vinden weg naar Frankrijk

Coöperatieve supermarkten vinden weg naar Frankrijk

In Frankrijk staan er verschillende projecten op til rond coöperatieve supermarkten, waarbij klanten kunnen meehelpen in de winkels om zo lagere prijzen te krijgen. Het concept is al redelijk populair in de Verenigde Staten.

 

Arbeidskost terugdringen

Momenteel wordt er al gewerkt aan drie projecten in Frankrijk, in Parijs, Lille en Toulouse. Ook in Marseille en Lyon wordt er werk gemaakt van een coöperatieve supermarkt. In zo’n supermarkt werken aandeelhouders en vrijwilligers samen om de prijzen van de producten lager te houden dan bij de concurrentie. Mensen die deelnemen aan het project moeten zo drie tot vier uur per maand werken in de winkel, waardoor de arbeidskost met 75 procent kan teruggebracht worden.

 

Het project in Parijs, dat de naam La Louve kreeg en een idee is van twee Amerikaanse ondernemers, staat al het verst. Er werd al een huurcontract getekend voor een pand van 1.500 vierkante meter en ongeveer 1.500 mensen hebben al ingetekend om deel te nemen aan het project. De supermarkt zou deze zomer zijn deuren openen.

 

Het project in Lille zal ten vroegste in 2017 van start gaan, aangezien er momenteel nog maar 70 mensen hebben ingetekend. Er zijn minstens 1.000 deelnemers nodig om de supermarkt te openen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".