Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien | RetailDetail

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien
Shutterstock.com

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

 

Hoogste penetratie voor Colgate

Voor de zesde maal al publiceren de onderzoekers van Kantar Worldpanel hun top-50 van de populairste wereldmerken. Ze analyseerden daarvoor meer dan 18.000 merken en een miljard huishoudens in 43 landen op vijf continenten, tussen november 2016 en november 2017. Voor elk merk onderzochten ze hoeveel gezinnen het wereldwijd kopen, en hoe vaak.

 

Weinig verrassingen aan de top van de rangschikking: Coca-Cola en Colgate behouden de eerste en tweede plaats, Maggi springt van de vierde naar de derde plaats. Ook Lay’s doet een goede zaak, met een sprong van de zevende naar de vijfde positie. Knorr komt de top tien binnen, Nestlé tuimelt eruit. Colgate is overigens het enige merk in de hitparade dat door meer dan de helft van de wereldbevolking wordt gekocht – de penetratie bedraagt 62%. Maggi (van Nestlé) is het snelst groeiende wereldmerk. Unilever heeft van alle multinationals de sterkste merkenportefeuille met Lifebuoy, Sunsilk en Knorr in de top-10 en even verderop ook Dove, Lux en Sunlight.

 

Alternatieve kanalen

22 merken in de top-50 wisten hun positie te verstevigen, zegt Josep Montserrat, CEO van Kantar Worldpanel. Groei realiseren ze vooral in alternatieve kanalen als out-of-home, e-commerce, discounters, cash & carry en gemakswinkels. De studie toont wel aan dat lokale merken blijven groeien: in 2017 vertegenwoordigden ze al 64,6% van de totale bestedingen. Zij kunnen zich sneller aanpassen aan lokale noden en markttrends, luidt de verklaring. Wereldmerken verliezen aandeel in voeding, zuivel, huishoud- en verzorgingsproducten. Enkel in de drankencategorie winnen de wereldmerken nog aan gewicht.

 

Sterk groeiende regionale Europese merken zijn onder andere Pescanova (Spanje en Portugal), Bonne Maman (Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk), Petit Navire (Frankrijk), Tate & Lyle (Verenigd Koninkrijk), Arla (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, nu ook Benelux) en Alpro (Benelux, Duitsland, Verenigd Koninkrijk). 

 

De top tien

 Rang  Merk  Fabrikant
 1.  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2.  Colgate  Colgate-Palmolive
 3.  Maggi  Nestlé
 4.  Lifebuoy  Unilever
 5.  Lay's  Pepsico
 6.  Pepsi  PepsiCo
 7.  Nescafé  Nestlé
 8.  Indomie  Indofood
 9.  Sunsilk  Unilever
 10.  Knorr  Unilever

(Bron: Kantar Worldpanel)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.