Coca-Cola bruist weer dankzij koffie en Zero

Coca-Cola heeft in het voorbije kwartaal gescoord met suikervrij, koffie en de Netflix-hit Stranger Things. De frisdrankgroep overtreft de verwachtingen met een omzetgroei van 6%.

 

Minder suiker zorgt voor meer

The Coca-Cola Company is op de beurs beloond met een recordkoers nadat het een succesvol tweede kwartaal heeft bekendgemaakt. De omzet steeg in de voorbije drie maanden naar 10 miljard dollar (9 miljard euro), goed voor een groei van 6,1% en net boven de verwachtingen van analisten. Ook de vergelijkbare omzet – zonder overnames en wisselkoerseffecten – steeg met 6%. De winst kwam zo neer op 63 dollarcent per aandeel, ook meer dan analisten volgens Reuters hadden voorzien.


Innovatie ligt aan de basis van de groei, meent CEO James Quincey. Een kwart van alle omzet komt vandaag van nieuwe of vernieuwde producten, wat 15% meer is dan twee jaar geleden. “Onze prestaties zijn vooral gedreven door de vraag van consumenten naar suikervrije versies”, aldus de topman, die ook kleinere verpakkingen succesvol in de markt zet om tegemoet te komen aan de vraag naar minder suiker.


Coca-Cola Zero tekent zo al drie jaar op rij dubbelcijferige groei op, geholpen door kleinere verpakkingen en nieuwe smaken. Vaandeldrager Coca-Cola bracht in totaal zes meer omzetvolume binnen in het tweede kwartaal. Op het vlak van marketing kon de groep meesurfen op het enorme succes van Netflix-reeks Stranger Things, aangezien de frisdrankproducent een advertentiedeal in de wacht sleepte naar aanleiding van de lancering van het laatste nieuwe seizoen.

 

Nieuw: koffie en cola ineen

Ook de overname van koffieketen Costa, die de frisdrankreus vorig jaar voor 5 miljard dollar (4,5 miljard euro) kocht, legt de groep geen windeieren. Voortaan verkoopt The Coca-Cola Company ook koffiemachines en -bonen voor de horeca, net als drie kant-en-klare ijskoffies van Costa Coffee voor de retail en op sommige markten zelfs Coke-koffie: een mengeling koffie en de bekende cola.


Voor het volledige boekjaar verhoogt het bedrijf dan ook de verwachtingen, van 4% omzetgroei naar 5%. Ook de operationele winst zal volgens de frisdrankmaker hoger uitkomen dan oorspronkelijk verhoopt.