Coca-Cola groeit dankzij suikervrije drankjes

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero
Shutterstock

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

 

Suikervrij in een nieuw jasje

Coca-Cola sluit het eerste kwartaal van 2018 af met gemengde cijfers: de kwartaalomzet strandde op 7,6 miljard dollar (6,2 miljard euro), maar op eigen kracht wist het bedrijf toch een groei te realiseren van 5%. Coca-Cola presteert met zijn omzet nog steeds een stuk beter dan de 7,34 miljard dollar (6 miljard euro) die Thomson Reuters aanvankelijk voorspeld had. Bovendien is de omzetdaling hoofdzakelijk te wijten aan de bottelingsactiviteiten die sinds enkele maanden een proces van herfranchisering ondergaan.

 

Wereldwijd zag de frisdrankenproducent het verkochte volume toenemen met zo’n 3%, en dat in alle afzetgebieden en voor alle productgroepen. Vooral de eigen drankjes van Coca-Cola dragen bij tot die groei, met een hoofdrol voor de suikervrije producten Cola Light en Cola Zero die voorzien werden van een nieuwe verpakking en verrassende smaken als Feisty Cherry. “De voorbije jaren hebben we onderzocht hoe we Cola Light terug positief in de kijker kunnen zetten,” zegt CEO James Quincey: “Nieuwe looks, nieuwe smaken en goede marketing lijken nu hun vruchten af te werpen.”

 

Met een nettowinst van bijna 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro) doet de Amerikaanse drankenproducent het beter dan de 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) die het liet optekenen voor dezelfde periode vorig jaar. Voor 2018 verwacht Coca-Cola een groei van zijn autonome omzet met ongeveer 4%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.