Coca-Cola koopt sojadranken van Unilever

Coca-Cola koopt sojadranken van Unilever

De Brits-Nederlandse voedingsgigant Unilever heeft zijn Latijns-Amerikaanse sojadrankentak AdeS verkocht aan Coca-Cola. De Amerikanen, die de stagnerende verkoop van frisdrank willen opvangen met niet-bruisende dranken, leggen 575 miljoen dollar op tafel.

 

Kwart miljard euro omzet extra

De verkoop van AdeS - dat melkdranken en vruchtensappen op basis van soja produceert in onder meer Argentinië, Brazilië en Mexico ‑ komt niet echt als een verrassing. Unilever-topman Paul Polman had begin dit jaar al laten verstaan dat zijn concern naar opties keek voor onderdelen die in 2016 geen herstel laten zien. Unilever kreeg AdeS in handen toen het in 2000 het Amerikaanse Bestfoods overnam.

 

Samen met zijn Zuid-Amerikaanse bottelaar Coca-Cola Femsa heeft de reus uit Atlanta nu omgerekend 514 miljoen euro veil voor AdeS, dat in 2015 een omzet genereerde van 284 miljoen dollar, omgerekend zo’n 253,8 miljoen euro.

 

Groeiversnelling niet-bruisende dranken

Met AdeS voegt Coca-Cola nu ook sojadranken toe aan zijn gamma niet-bruisende dranken, dat vooralsnog bestaat uit water, vruchtensappen en sportdranken. “De voorbije 15 jaar is het aandeel van die merken gestegen van een eencijferig percentage naar meer dan 25% van ons totale portfolio”, zei James Quincey, COO van Coca-Cola, daar eerder dit jaar al over. “We verwachten nog snellere groei in de toekomst en zullen blijven uitkijken naar overnames om die groei te versnellen.”

 

Coca-Cola zag tijdens het eerste kwartaal de verkoop van zijn ‘klassieke’ frisdranken stagneren, terwijl de verkoop van de niet-bruisende dranken er met 7% op vooruitging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top