Coca-Cola koopt sojadranken van Unilever | RetailDetail

Coca-Cola koopt sojadranken van Unilever

Coca-Cola koopt sojadranken van Unilever

De Brits-Nederlandse voedingsgigant Unilever heeft zijn Latijns-Amerikaanse sojadrankentak AdeS verkocht aan Coca-Cola. De Amerikanen, die de stagnerende verkoop van frisdrank willen opvangen met niet-bruisende dranken, leggen 575 miljoen dollar op tafel.

 

Kwart miljard euro omzet extra

De verkoop van AdeS - dat melkdranken en vruchtensappen op basis van soja produceert in onder meer Argentinië, Brazilië en Mexico ‑ komt niet echt als een verrassing. Unilever-topman Paul Polman had begin dit jaar al laten verstaan dat zijn concern naar opties keek voor onderdelen die in 2016 geen herstel laten zien. Unilever kreeg AdeS in handen toen het in 2000 het Amerikaanse Bestfoods overnam.

 

Samen met zijn Zuid-Amerikaanse bottelaar Coca-Cola Femsa heeft de reus uit Atlanta nu omgerekend 514 miljoen euro veil voor AdeS, dat in 2015 een omzet genereerde van 284 miljoen dollar, omgerekend zo’n 253,8 miljoen euro.

 

Groeiversnelling niet-bruisende dranken

Met AdeS voegt Coca-Cola nu ook sojadranken toe aan zijn gamma niet-bruisende dranken, dat vooralsnog bestaat uit water, vruchtensappen en sportdranken. “De voorbije 15 jaar is het aandeel van die merken gestegen van een eencijferig percentage naar meer dan 25% van ons totale portfolio”, zei James Quincey, COO van Coca-Cola, daar eerder dit jaar al over. “We verwachten nog snellere groei in de toekomst en zullen blijven uitkijken naar overnames om die groei te versnellen.”

 

Coca-Cola zag tijdens het eerste kwartaal de verkoop van zijn ‘klassieke’ frisdranken stagneren, terwijl de verkoop van de niet-bruisende dranken er met 7% op vooruitging.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".